قصر میسور، دومین بنای تاریخی پربازدید در هند!

به گزارش وبلاگ نرم افزار جیرا، آشنایی با قصر میسور در هند | Mysore Palace

تاج محل را همه می شناسیم و می دانیم که یکی از مشهورترین بناهای هند است. با این حال، در شهر میسور هند قصری وجود دارد که از نظر معماری و زیبایی اگر از تاج محل بهتر نباشد دست کمی هم از آن ندارد. در واقع، قصر میسور پس از تاج محل پربازدیدترین بنای تاریخی در هند به شمار می رود و گردشگران داخلی و خارجی برای دیدن این قصر زیبا به میسور هند سفر می کنند. این قصر باشکوه با زیبایی خیره کننده ای که دارد محل اقامت خاندان سلطنتی بوده است و مقر پادشاهی میسور به شمار می رفته است.

قصر میسور، دومین بنای تاریخی پربازدید در هند!

میسور، شهر قصرهای باشکوه!

شهر میسور در استان کارناتاکا واقع شده است و به شهر قصرها مشهور است. در واقع، در میسور 7 قصر وجود دارد که قصر میسور بی نظیرترین و باشکوه ترین آن ها به شمار می رود. این قصر که به نام قصر آمبا هم شناخته می شود محل اقامت پادشاه و خانواده اش بوده است و هنوز هم اقامتگاه رسمی آن ها به شمار می رود. قصر میسور فعلی در سال 1912 و برای بیست و چهارمین پادشاه دودمان وادیار (Wodeyar Dynasty) ساخته شده است و یکی از زیباترین و بزرگ ترین قصرهای هند به شمار میرود.

کار ساخت قصر میسور از طریق مهاراجه کریشناراجا وادیار چهارم مدیریت شد. این قصر سپس از طریق پسرش، آخرین مهاراجه میسور توسعه پیدا کرد. نمای بیرونی قصر ترکیبی از سبک های معماری هندی، اسلامی، راجپوت و گوتیک است که با هماهنگی و هارمونی بسیار زیبایی با یکدیگر ترکیب شده اند و تپه های چاموندی در ضلع شرقی آن قرار گرفته اند.قصر میسور یکی از مشهورترین و زیباترین قصرهای هند است و بعد از تاج محل، بیشترین بازدید توریستان داخلی و خارجی را به خود اختصاص داده است. قصر میسور در سال های اخیر مورد بازسازی و نوسازی قرار گرفته است و نورپردازی های زیبایی به آن اضافه شده که در طول شب همراه شکوه خیره کننده ای دارند.

تاریخچه قصر میسور

این قصر تاریخی بسیار غنی و پرفراز و نشیب دارد. این مکان از سال 1350 تا 1950 و به مدت 600 سال محل اقامت و زندگی خاندان سلطنتی بوده است. در این دوران قصر میسور ساخته شد و بارها مورد بازسازی قرار گرفت. در سال 1897 پادشاه آن زمان میسور به نام کریشنا راجندرا وادیار چهارم تصمیم گرفت قصری تازه در این مکان بسازد. چون قصر قدیمی که از چوب ساخته شده بود در آتش سوزی مهیبی از بین رفته بود. یک معمار انگلیسی به نام لرد هنری اروین مسئولیت ساخت و جایگزین کردن قصر تازه را بر عهده گرفت. ساخت قصر تازه در سال 1912 کامل شد و در آن زمان هزینه ای بالغ بر 41 میلیون روپیه صرف تکمیل آن شد.

در سال 1940 بازسازی های عمده ای در قصر انجام شد که شامل سالن بار عام هم می شود. نوادگان خاندان سلطنتی همچنان در بخشی از قصر میسور زندگی می کنند، با این حال بخش عمده قصر در اختیار دولت واقع شده است و به جاذبه تاریخی و موزه تبدیل شده است. قصر میسور یکی از مشهورترین و شناخته شده ترین جاذبه های توریستی هند به شمار می رود و سالانه بیش از 6 میلیون توریست از آن دیدن می کنند.

معماری قصر میسور

معماری قصر میسور به دلیل سبک ایندو ساراسنیک (Indo-Saracenic) زیبایی که دارد مشهور است. این سبک ترکیبی از سبک های معماری هندی، اسلامی، راجپوت و گوتیک است. سبک معماری ایندو ساراسنیک جنبشی نوآورانه در معماری بود که از طریق معماران بریتانیایی در قرن نوزدهم به وجود آمد. در این سبک، المان های هندی و اسلامی با سبک های معماری نئوکلاسیک و گوتیک در هم آمیخته می شوند.

قصر میسور ساختمانی سه طبقه است که گنبدی مرمرین دارد و برجی 5 طبقه به ارتفاع 44 متر در کنار آن واقع شده است. همچنین باغی بزرگ و سرسبز اطراف قصر را دربرگرفته است. وقتی می خواهید وارد قصر میسور شوید ابتدا از عمارت Gombe Thotti یا پاویون عروسک ها عبور می کنید. در این قسمت صدها عروسک با لباس های سنتی هند و منطقه و فیل های چوبی قرار دارند و فرهنگ و تاریخ دوره های مختلف هند را به خوبی نمایش می دهند. شعار اصلی پادشاه با مضمون هیچ وقت مرعوب نشو! به خط سانسکریت روی دروازه ورودی قصر نوشته شده است.

سالن خصوصی یا آبماویلاسا (Ambavilasa) سالنی بسیار اشرافی و مجلل است که درهای ورودی اش از چوب بلسان بنفش یا رزوود ساخته شده اند. پادشاه روزگاری از این سالن خصوصی برای ملاقات با وزرا و مشاورانش استفاده می کرده است. دربار شاه یا دیوان عام (Diwan-I-Am) نیز سالنی بسیار فراخ و وسیع است که قبلا برای اعلان ها و جلسات عمومی استفاده می شده است. تختی سلطنتی در سالن دیوان عام وجود دارد که تنها در طول برگزاری جشن های داسارا در معرض نمایش عموم قرار می گرفته است و شاهکاری هنری حاصل صنعتگران هنرمند است که با روکشی از طلا پوشانده شده است. سالن عروسی یا کالیان مانداپا (Kalyan Mandapa) یکی دیگر از سالن های بسیار بزرگ و باابهت قصر میسور است که به صورت هشت ضلعی ساخته شده است. سقف این سالن شیشه ای و کاشی های کف هم صیقلی هستند و سالنی پرتلالو و درخشان برای برگزاری مراسم و جشن های سلطنتی به وجود آورده بودند.

نمایش دیدنیی نور و صدا

قصر میسور به خودی خود آنقدر جذابیت دارد که سالانه میلیون ها توریست را به سمت خود جذب می کند. با این حال، نمایشی دیدنیی هم چند سالی است در این قصر برگزار می شود که باعث جذابیت بیشتر این قصر شده است. نورپردازی های زیبایی در قصر کار شده و این نورپردازی ها همراه با موسیقی های هیجان انگیز نمایشی جالب برای بازدیدنمایندگان به وجود می آورد. نمایش نور و صدا هر روز عصر به جز یکشنبه ها و تعطیلات رسمی در محل قصر میسور برگزار می شود. نمایش از ساعت 7 عصر تا 7:45 دقیقه اجرا می شود و برای شرکت در آن می بایست بلیط تهیه کنید.

منبع: holidify.com

منبع: الی گشت

به "قصر میسور، دومین بنای تاریخی پربازدید در هند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قصر میسور، دومین بنای تاریخی پربازدید در هند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید