نکات ایمنی برای پیشگیری از آتش سوزی را بدانیم

به گزارش وبلاگ نرم افزار جیرا، آتش با خود خسارات بسیاری از قبیل خسارت های جانی و اقتصادی را به همراه می آورد اما رعایت نکات ایمنی برای پیشگیری از آتش سوزی می تواند تا مقدار زیادی از آن جلوگیری کند. آتش سوزی در منازل در نقاط مختلفی رخ می دهد که هرکدام می تواند به دلایل متنوعی صورت گیرند. بسیاری از این موارد مربوط به بی احتیاطی یا ناآگاهی افراد در مواجهه با موقعیت و استفاده از ابزار و وسایل می گردد. تمام خسارت های ناشی از هزینه های آتش سوزی را اگر بتوان جبران کرد، صدماتی که به افراد خانواده و عزیزان چناچه خدای تاکرده ایجاد گردد، جبران نشدنی است. بسیاری از افراد تصور می نمایند که این حادثه برای آن ها نیست ولی باید بدانید اگر اطلاعات کافی نداشته باشید شما هم ممکن است در معرض آتش سوزی خانگی قرار بگیرید. بسیاری از این موارد مربوط به حوادث خانگی و عدم رعایت اصول ایمنی است که خانواده ها به آن ها توجهی نداشته اند.

نکات ایمنی برای پیشگیری از آتش سوزی را بدانیم

در ادامه با سرفصل های زیر اطلاعات لازم در خصوص نکات ایمنی برای پیشگیری از آتش سوزی را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

  • سیم کشی ها یکی از شایع ترین موارد آتش سوزی
  • حواستان به ایمنی آشپزخانه باشد
  • وسایل گرمایشی خطرناک ترین هستند
  • رعایت نکات ایمنی برای پیشگیری از آتش سوزی

سیم کشی ها یکی از شایع ترین موارد آتش سوزی

از شایع ترین موارد آتش سوزی در منزل مربوط به سیم کشی های غیراستاندارد ساختمان یا مسائل وسایل الکترونیک است. با آنالیز شرایط سیم کشی های داخلی ساختمان توسط کارشناسان مجرب می توان از سلامت آن ها اطمینان حاصل کرد. اگر خانه شما قدیمی است و سیم کشی آن نیز مربوط به زمان ساخت منزل است، می توانید با تعویض سیم های فرسوده و پریزهای غیراستاندارد از بروز حوادثی مانند آتش سوزی جلوگیری کنید. یادتان باشد که برق خانگی ولتاژ 220 ولت و در واقع سه فاز است و مناسب مصارف عمومی خانگی است. بنابراین در صورتی که قسمتی از منزل مانند زیرزمین را تبدیل به کارگاه نموده یا وسیله ای خارج از عرف وسایل خانه که پرمصرف است را به برق خانه متصل نموده باشید، احتمال بروز حوادث را بالا خواهید برد. همچنین سیستم های الکترونیکی و مدارهای برق فرسوده فراوری جرقه نموده و باعث بروز آتش می شوند. یکی دیگر از کارهایی که باعث بروز آتش سوزی می گردد، اتصال چند وسیله به یک خروجی برق یا پریز است. در صورتی که تعداد پریزهای منزل به میزان مورد احتیاج نیست؛ حتماً از کارشناس خبره برای سیم کشی و اضافه کردن پریز یاری بگیرید. از دیگر نکات ایمنی برای پیشگیری از آتش سوزی و کارهای پرخطری که باعث بروز حادثه می گردد رد کردن سیم برق از زیر موکت یا فرش است. محافظ های برق هم از وسایل برقی شما محافظت می نمایند و هم برای ایمنی ساختمان و منزل مؤثر هستند. در صورتی که کودک خردسال در منزل دارید حتما از درب پوش های استاندارد بر روی پریزهای برق بهره ببرید.

حواستان به ایمنی آشپزخانه باشد.

یکی از مکان های حساسی که در آن احتمال بروز حوادث از جمله آتش سوزی بسیار رخ می دهد، آشپزخانه هر منزل است. آشپزخانه ها به دلیل انجام پخت وپز و برخورداری از انشعاب گاز و وسایل مختلف برقی در کنار شوینده ها و مواد اشتعال زا یک بمب خانگی را در خود پنهان دارند. یکی از نکات ایمنی برای پیشگیری از آتش سوزی مراقبت از وسایل پخت وپز مانند اجاق گاز، کباب پز و فر است. در هنگام کار با این وسایل حتماً در زمان های کوتاهی به آن ها سر زده و از نظر عملکرد صحیح آن ها را کنترل کنید. بعضی از حوادث آتش سوزی بر اثر خاموش شدن شعله و پخش گاز در فضای آشپزخانه است. در این صورت اگر زمان زیادی از اجتماع آن گذشته باشد و شما متوجه نشده باشید، با کوچک ترین شعله ای حتی با روشن کردن کلید برق فاجعه به بار می آید. با خرید اجاق گازهای هوشمند که در زمان افت فشار گاز و خاموش شدن شعله اقدام به قطع گاز می نمایند، می توانید اطمینان خاطر بیشتر داشته باشید. از قرار دادن پارچه هایی مانند دستگیره، دستمال و دم کنی در نزدیک و روی اجاق گاز خودداری کنید.

روغن های داغ نیز در آشپزخانه حوادث بسیاری را شامل می شوند. بهترین راهکار برای پیشگیری از این حوادث می توانید از دستگاه های سرخ کردنی الکترونیک بهره ببرید. همچنین اغلب سوختگی های پوست افراد در آشپزخانه حین کار کردن با روغن داغ حاصل می گردد.

یکی از نکات ایمنی برای پیشگیری از آتش سوزی، اطمینان از سیم کشی و پریزهای برق در این نقطه از منزل است. بسیاری از خانواده ها ماشین لباسشویی خود را که وسیله ای پرمصرف از نظر انرژی است را در آشپزخانه قرار می دهند. اطمینان از سلامت سیم کشی برق برای وسایلی از قبیل یخچال، فریزر، ماکرویو، ماشین ظرف شویی، ماشین لباسشویی و … ایمنی لازم برای آشپزخانه را فراهم می نماید. برای این منظور همچنین می توانید از محافظ های برق وسایل آشپزخانه نیز بهره ببرید. نکته مهم دیگر در ایمن کردن آشپزخانه رعایت فاصله استاندارد حداقل یک متر مواد شوینده شیمیایی از مراکز فراوری گرما است. بدین ترتیب در صورت بروز حوادث کوچک با کمترین هزینه و تلاشی می توان آن را رفع کرد. مواد شیمیایی و بعضی شوینده ها مانند سوخت اصلی برای آتش هستند و به گسترده تر شدن شعله های آن یاری می نمایند. از نکات ایمنی برای پیشگیری از آتش سوزی در آشپزخانه رعایت فاصله استاندارد از پنجره برای قرار دادن اجاق گاز است. بدین ترتیب پرده های آشپزخانه از اجاق گاز فاصله داشته و عبور هوای پنجره نیز در خاموش شدن شعله آن تأثیر کمتری خواهد داشت. آبگرم کن ها، پکیح­ها و سایر وسایل گرمایشی آشپزخانه را در دوره های زمانی منظم سرویس کنید. از سلامت دودکش های آبگرمکن، هود و دیگر وسایل درون آشپزخانه اطمینان حاصل کنید. خفگی و مسمومیت ناشی از تجمع گازهای ناسالم نیز می تواند حادثه آفرین باشد.

وسایل گرمایشی خطرناک ترین هستند

در رعایت نکات ایمنی برای پیشگیری از آنش سوزی یکی از مهم ترین اقداماتی که باید انجام دهید چک کردن وسایل گرمایشی است. بخاری های گازی و برقی، شومینه ها خطرناک ترین وسایل در این حوزه هستند. همچنین در بعضی از اماکن به دلیل عدم برخورداری از گاز افراد مجبور به استفاده از بخاری های نفتی می شوند که باید در رعایت نکات ایمنی دقت بیشتری داشته باشند. قبل از آغاز فصل سرما نسبت به سرویس وسایل گرمایشی خود و اطمینان از عملکرد صحیح آن ها اطمینان حاصل کنید. اتصالات گازی را به دقت وصل نموده و از سالم بودن اتصالات و عدم نشتی گاز مطمئن شوید. بهتر است برای این کار بهتر است از کارشناسان خبره وسایل گرمایشی برای نصب سیستم های خود یاری بگیرید.

لوله های خروجی دود را به دقت وارسی کنید تا از عدم نشتی آن اطمینان حاصل کنید. علاوه بر آن لوله های بخاری تا میزان معینی گرم می شوند و گرمای بیش از حد آن ها می تواند حادثه ای را در پی داشته باشد. بهتر است از سیستم های هوشمند که در زمان کاهش فشار گاز و خاموش شدن شعله به صورت اتوماتیک اقدام به قطع جریان گاز اقدام می نمایند، بهره ببرید. شومینه ها و بخاری های هیزمی را با محافظ های استاندارد و مخصوصی که در بازار موجود است، ایمن کنید. فاصله استاندارد وسایل گرمایشی از دیگر اثاثیه خانه به شما در تأمین ایمنی لازم و جلوگیری از ایجاد حادثه یاری می نماید. از قرار دادن ظروف حاوی مایعات مانند قابلمه غذا، کتری و… به صورت طولانی خودداری کنید. برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در هنگام خروج از منزل ظروفی که روی بخاری یا کنار شومینه قرار داده اید را به جای دیگری منتقل کنید.

رعایت نکات ایمنی برای پیشگیری از آنش سوزی به خصوص برای وسایل گرمایشی بسیار ضروری و حیاتی است. افرادی که در ساختمان خود محلی به عنوان موتورخانه دارند باید در زمان های معین و مداومی اقدام به سرکشی و سرویس سیستم های گرمایشی نمایند تا از ایمن بودن آن ها مطمئن شوند.

رعایت نکات ایمنی برای پیشگیری از آتش سوزی

علاوه بر آنچه گفته شد نکات دیگری برای پیشگیری از حوادث آتش سوزی در منزل وجود دارد که در زیر با آن ها آشنا خواهید شد.

بچه ها با توجه به سن خود و عدم تجربه در مواجهه با خطر، احتیاج به هدایت و مراقبت دائم دارند. بهتر است آن ها را دور از وسایل گرمایشی مانند بخاری و غیره نگهداری کنید. وسایل آتش زایی مانند کبریت و فندک را از دسترس آن ها خارج کنید. قرار دادن حفاظ در جلوی درب وردی آشپزخانه یکی از راه های پیشگیری از ورود خردسالان به این مکان پرخطر است.

یکی دیگر از موارد رعایت نکات ایمنی برای پیشگیری از آتش ­سوزی می تواند استفاده از سیستم های اعلام حریق و حسگرهای تشخیص دود در نقاط مختلف خانه باشد. بدین ترتیب در صورت بروز حادثه به موقع آگاه شده و حداقل جان افراد خانواده را می توانید نجات دهید. نصب تجهیزات اطفای آتش به صورت مرکزی نیز در ساختمان های چند طبقه حتی خانه های ویلایی می تواند در مواقع خطر راهکاری منطقی باشد.

خانه خود را بیمه کنید. ممکن است هیچ گاه از بیمه آتش سوزی استفاده نکنید اما یک بار اتفاق ممکن است تمام دارایی های شما را از بین ببرد. بنابراین راهکار منطقی برای پیشگیری از آسیب های اقتصادی و جبران آن می تواند بیمه آتش سوزی مناسب باشد.

وسایل برقی مانند تلویزیون و کامپیوتر خود را به مدت طولانی در حالت استندبای قرار ندهید. مواقع پرخطر برای بروز حادثه در طول شب یا زمانی است که شما در منزل حضور ندارید. بنابراین بهتر است دستگاه های خود را خاموش نموده و سیم آن ها را از پریز بکشید.

تهیه کپسول آتش نشانی سالم و آگاهی از موارد استفاده آن در مواقع لزوم به شما برای جلوگیری از سرایت آتش های کوچک به دیگر نقاط خانه یاری می نماید. در نظر داشته باشید که کپسول های آتش نشانی را باید در زمان های معین شده شارژ کرد.

یکی از رفتارهای پرخطر سیگار کشیدن افراد در رختخواب یا به صورت خواب آلوده است. ممکن است متوجه نباشید و شعله ای کوچک از سیگار به ملزومات خواب سرایت نموده و ایجاد حادثه کند.

رعایت نکات ایمنی برای پیشگیری از آتش­سوزی شامل استفاده از شمع ها نیز می گردد. قبل از خواب حتما شمع هایی که روشن نموده اید را خاموش کنید. شمع ها علاوه بر زیبایی و گرما بخشیدن به فضای خانه، در صورت عدم رعایت نکات ایمنی خطرآفرین نیز هستند.

سطوح مختلف آشپزخانه را در زمان های معین و به صورت مداوم تمیز کنید تا چربی های اضافه نداشته باشند. آلودگی هایی از این دست در زمان بروز حادثه به گسترش آتش به دیگر نواحی آن یاری می نماید.

از خشک کردن لباس ها و پارچه با استفاده از بخاری خودداری کنید. حادثه یک بار اتفاق میافتد بنابراین باید از قبل به فکر پیشگیری از آن باشید.

آموزش دادن به افراد خانواده در خصوص ایمنی و راه های پیشگیری از آتش سوزی، می تواند آرامش بیشتری برایتان به همراه بیاورد.

در هنگام خروج از منزل حتما تمامی وسایل گرمایشی و الکترونیکی فعال خانه را آنالیز نموده و از خاموش بودن اجاق گاز اطمینان حاصل کنید.

از فعال بودن سنسورهای حسگر دود خود اطمینان حاصل کنید. اگر دستگاه شما احتیاجمند باتری برای منبع تغذیه است، قبل از تمام شدن شارژ زمانی را روی تقویم برای یادآوری تعویض آن معین کنید.

برای ایمنی بیشتر بهتر است محلی مانند تراس را که خطر کمتری دارد را برای سیگار کشیدن انتخاب کنید. ضمناً از خاموش شدن ته سیگار نیز باید مطمئن شده و سپس محل را ترک کنید.

رعایت نکات ایمنی برای پیشگیری از آنش سوزی یکی از عاقلانه ترین راه ها برای جلوگیری از خطر و خسارت است. آتش سوزی یکی از بلایایی است که سالانه جان بسیاری از انسان ها را در خطر می اندازد. خانه شما محلی امن و مطمئن برای سکونت خود و افراد خانواده باید باشد. برای تامین امنیت خانه در مقابل آتش سوزی نکات متعددی وجود دارد که رعایت کردن آن ها هزینه و زمان زیادی از شما اخذ نمی نماید. بسیاری از این نکات باید به عنوان عادت روزانه یا مداوم شما باشد تا همواره از خطر آتش سوزی در امان بمانید. مراقبت و توجه به بچه ها خردسال از نکات مهمی است که برای حفظ جان آن ها و دیگر افراد خانواده باید رعایت گردد. رعایت نکات ایمنی برای پیشگیری از آنش سوزی مربوط به کل خانه و در تمام ساعات و ایام می گردد. همین مراقبت مداوم است که نتیجه اثربخشی برای خانه و خانواده به همراه خواهد داشت.

این مقاله از خبرنگارن مورد پسند شما قرار گرفته است؟

منبع: هومینگ

به "نکات ایمنی برای پیشگیری از آتش سوزی را بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات ایمنی برای پیشگیری از آتش سوزی را بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید