آشنایی با 10 غذای معروف لیتوانی

به گزارش وبلاگ نرم افزار جیرا، معروف ترین غذاهای لیتوانی

لیتوانی کشوری کوچک در شمال شرقی اروپاست و پایتخت آن، شهر ویلینیوس سالانه پذیرای هزاران گردشگر و گردشگر از سرتاسر دنیاست. هزینه های سفر به لیتوانی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی به مراتب ارزان تر است و همین موضوع، در کنار جاذبه های تاریخی و دیدنی و همین طور غذاهای خوشمزه این کشور باعث شده تا لیتوانی به عنوان مقصد گردشگری محبوبی شناخته شود. در این مطلب قصد داریم معروف ترین غذاهای لیتوانی را به شما معرفی کنیم و شما با خوشمزه ترین و بهترین غذاهای سنتی لیتوانی آشنا کنیم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

آشنایی با 10 غذای معروف لیتوانی

زپلین | Zeppelins

برای معرفی غذاهای لیتوانی بهتر است از غذای ملی این کشور آغاز کنیم. زپلین که تلفظ مفرد آن Cepelinai می شود نوعی دامپلینگ شبیه به پیراشکی است که از ترکیب خمیر سیب زمینی خام و پخته تهیه می شود و داخلش با ترکیبات و مواد مختلف مثل گوشت و سبزیجات پر می شود و بعد در سس خامه ترش و بیکن قرار داده می شود. در واقع، می توان این غذا را پیراشکی سیب زمینی دانست و همان طور که می دانید هر غذایی که با سیب زمینی درست شود فوق العاده خوشمزه و لذیذ خواهد بود. اگرچه این غذا اسم اصلی و سنتی اش didzkukuliai است، اما نام این غذا در قرن بیست به دلیل شباهتش با کشتی های هوایی افسانه ایِ زپلین به این اسم تغییر پیدا کرد.

نان سرخ شده | Kepta Duona

نان سرخ شده یا کپتا دوئونا نوعی نان چاودار تیره است که در روغن سرخ می شود، با سیر و نمک مزه دار می شود و بعد همراه با سس پنیر سرو می شود. این نان آنقدر در آشپزی لیتوانی جایگاه ویژه ای دارد که آن را به یکی از غذاهای لیتوانی به شما معرفی می کنیم. مردم لیتوانی این نان سرخ شده و خوشمزه را همراه با غذاهای مختلف و حتی تنها و به عنوان میان وعده می خورند. اگر در سفر به لیتوانی به کافه و رستوران بروید احتمالا در کنار بسیاری از غذاها این نوع نان سرخ شده را هم برایتان سرو می کنند. در غیر این صورت پیشنهاد می کنیم آن را سفارش بدهید و همراه با یک نوشیدنی خنک و گوارا نوش جان کنید.

سوپ چغندر | Burokėlių Sriuba

چغندر یا لبو و غذاهایی که با این گیاه تهیه می شود در کشورهای اروپای شرقی و مرکزی محبوبیت زیادی دارد. این گیاه زمستانی در تهیه انواع سوچ این سوپ خوشرنگ و خوشمزه از ترکیب چغندر، پیاز، هویج، جعفری و آب گوشت تهیه می شود و در آخر با نمک، فلفل و جعفری ساتوری شده تزیین می شود. این سوپ هنگامی که سرو می شود باید رنگ قرمز خوشرنگی داشته باشد و در آخرگاهی سیب زمینی هم به آن اضافه می شود.

سوپ بُرش سرد | Chilled Borscht

سوپ برش سوپی بسیار معروف در کشورهای روسیه، اوکراین و بسیاری از کشورهای اروپایی و از جمله معروف ترین غذاهای لیتوانی است. البته سوپ برشی که در لیتوانی تهیه می شود تفاوت هایی با برش روسی دارد. در تهیه این سوپ از چغندر و کفیر و سبزیجات استفاده می شود و در آخر با تخ مرغ آب پز و سیب زمینی پخته سرو می شود. سوپ برش به دلیل استفاده از کفیر رنگ صورتی فوق العاده خوشرنگی پیدا می کند و سمبل و نماد آغاز فصل گرم در لیتوانی است.

شیرینی قارچی | Grybukai

شیرینی قارچی یکی از معروف ترین شیرینی ها و غذاهای لیتوانی است. اما گول اسمش را نخورید؛ این شیرینی به هیچ وجه از قارچ تهیه نمی شود. تنها به شکل و شمایل قارچ های کوچک و گاهی رنگی در می آید و به همین صورت سرو می شود. این شیرینی های کوچک و بامزه با استفاده از دارچین، میخک، جوز و هل طعم دار می شود و بعد رنگ آمیزی می شود تا ساقه ای سفید و کلاهکی تیره داشته باشد.

کیک پنیر سرخ شده | Fried Curd Cakes

دلمه پنیر به شیرینی می گویند که بعد از مایه زدن بسته شده است. این دَلَمه در آشپزی و تهیه غذاهای لیتوانی نقش مهمی دارد و در بسیاری از غذاها و شیرینی های این کشور استفاده می شود. کیک پنیر سرخ شده یکی از پرطرفدارترین شیرینی ها و غذاهای لیتوانی است که با همین دلمه شیر تهیه می شود. این شیرینی خوشمزه و لذیذ از ترکیب آرد، تخم مرغ، شکر و دلمه پنیر تهیه می شود که به صورت شیرینی های کوچک در آمده و بعد در روغن سرخ می شود. این شیرینی های پنیری با توت تازه و مربا سرو می شود و در لیتوانی در هر موقعی از روز و همراه با قهوه و چای سرو می شود. اگر به لیتوانی سفر کردید پیشنهاد می کنیم در طول سفر حتما این شیرینی های خوشمزه و محبوب را امتحان کنید و از طعم جالب و جدید آن ها لذت ببرید.

پنکیک سیب زمینی | Potato Pancakes

وقتی بحث آشپزی و غذاهای لیتوانی باشد سیب زمینی پادشاهی می کند. مردم این کشور غذاهای مختلفی دارند که با سیب زمینی تهیه می شود و این غذاها را در وعده های مختلف و در طول هفته به طور دایم مصرف می کنند. پنکیک سیب زمینی یکی از ساده ترین و خوشمزه ترین غذاهای لیتوانی است که تا حدودی شبیه به کوکو سیب زمینی خودمان است! برای تهیه این پنکیک، سیب زمینی خام رنده شده، پیاز و تخم مرغ را با هم ترکیب می کنند و بعد در اندازه های کوچک داخل روغن سرخ می کنند. این غذای خوشمزه و برشته را معمولا همراه با جعفری، پیازچه و خامه ترش سرو می کنند.

شیرینی پای Kibinai

کیبینای، نوعی شیرینی پای کوچک است که در واقع غذای معروف مردم kariate است (گروهی از ترک ها که قرن هاست در لیتوانی زندگی می کنند). ترکیب گوشت، سبزیجات؛ پنیر دلمه یا مربای توت این غذای خوشمزه و خوش طعم را به وجود می آورد. مردم لیتوانی کیبینای را در میهمانی ها، به عنوان اسنک و میان وعده یا همراه با سوپ یا سایر غذاها میل می کنند. اگر به لیتوانی سفر کردید این میان وعده خوشمزه را می توانید در بیشتر رستوران ها و کافه ها و حتی اغذیه فروشی های سیار پیدا کنید.

کوگلیس | Kugelis

یکی دیگر از خوشمزه ترین غذاهای لیتوانی باز هم با سیب زمینی تهیه می شود و کوگلیس نام دارد. این غذا ظاهری شبیه به لازانیا دارد و از ترکیب سیب زمینی، شیر، تخم مرغ، بیکن، پیاز و ادویه ها تهیه می شود و هم به صورت شیرین (همراه با مربا)، همراه با بیکن یا خامه ترش سرو می شود. البته دستور تهیه کوگلیس در هر منطقه و شهر و حتی خانه متفاوت است و هر کس با ذائقه و سلیقه خود چیزی به مواد آن کم یا اضافه می کند. بنابراین اگر در دو رستوران مختلف کوگلیس را امتحان کنید احتمالا با طعم های کمی متفاوتی روبرو خواهید شد. اما حرف ما را قبول کنید، این غذا در هر شکل و ترکیبی واقعا خوشمزه و لذیذ است و پیشنهاد می کنیم از آن غافل نشوید.

ساکوتیس | Sakotis

آشپزی و غذاهای لیتوانی بسیار متنوع هستند و خوشبختانه به ذائقه و سلیقه ما ایرانی ها هم سازگارند. بنابراین در سفر به این کشور می توانید حسابی شکم چرانی کنید و از شیرینی های خوشمزه و غذاهای لیتوانی لذت ببرید. آخرین مورد از غذاهای لیتوانی که به شما معرفی می کنیم نوعی کیک خاص و عجیب به نام ساکوتیس است که گاهی راگولیس هم نامیده می شود. این کیک سنتی معمولا در مراسم و مناسبت های خاص و ویژه مثل مراسم ازدواج، جشن سال نو و کریسمس و ایستر سرو می شود. ساکوتیس در واقع یک کیک بزرگ است که دور میله ای چرخان قرار می گیرد و سطح آن هم به شکل خارهای کوچکی در می آید. ظاهر نهایی این کیک شبیه به تنه درخت است و به همین دلیل هم نام کیک درختی به آن داده اند. اگرچه این کیک را بیشتر در مناسبت های خاص سرو می کنند، اما شاید بتوانید در رستوران ها و کافه های پایتخت لیتوانی این کیک جالب و خوش طعم را پیدا کنید و آن را امتحان کنید.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت

به "آشنایی با 10 غذای معروف لیتوانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با 10 غذای معروف لیتوانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید