تونسی ها چه غذاهایی می خورند؟

به گزارش وبلاگ نرم افزار جیرا، غذاهای تونس | Tunisian Food

شکم گردی و امتحان غذاهای هر کشور یکی از جذابیت های سفر و گردشگری است. خیلی از گردشگران دوست دارند تا با سفر به هر کشوری غذاهای محلی و سنتی آن ناحیه را میل نمایند و با سلایق غذایی هر محل آشنا شوند. شکم گردی در کشوری مثل تونس هم جذابیت های زیادی دارد با اینکه همه مردم این کشور را به تاریخ، فرهنگ و آب و هوای گرمش می شناسند اما شاید عده کمی بدانند که غذاهای تونس آنقدر خوشمزه اند که حتی می توانند عده ای را دوباره برای سفر به این کشور ترغیب نمایند. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا تعدادی از غذاهای تونس را معرفی کنیم.

تونسی ها چه غذاهایی می خورند؟

بریک | Brik

یک غذای سبک، مناسبتی و خوشمزه که از معروف ترین غذاهای تونس است و در رستوران ها معمولا آن را Breek تلفظ می نمایند. مهمترین علت محبوبیت این غذا این است که معمولا در ماه رمضان ها و در هنگام افطار درست می گردد. برای تهیه این غذا یک خمیر نازک و یکدست آماده و با موادی مثل تخم مرغ، جعفری و ماهی تن پر می گردد. البته برای پر کردن خمیر گاهی از مواد متنوع دیگری مثل پنیر هم استفاده می نمایند تا همه سلیقه ها را راضی نمایند. در آخر، خمیر به شکل یک مثلث بسته و با اندازه زیادی آب لیمو سرخ می گردد.

بلغور تونسی | Tunisian Couscous

شاید تا به حال تعریف بلغورهای خوشمزه عربی را زیاد شنیده باشید اما آن چیزی که در تونس درست می گردد تا حدودی خاص و منحصربفرد است. این غذا مثل بریک مخصوص مناسبت های خاص نیست برای همین مردم تونس معمولا آن را ماهی چند بار درست می نمایند. برای آماده کردن بلغور تونسی از گوشت بره و انواع سبزیجات متنوع مثل کدو تنبل، کنگر فرنگی، سمولینای گندم و گاهی حبوبات استفاده می گردد. در این غذا بسته به هر ناحیه، از ادویه های متنوعی به کار می رود مثلا برخی از نواحی ممکن است گل رز خشک شده را به عنوان چاشنی استفاده نمایند و در ناحیه ای دیگر دارچین را ترجیح بدهند.

سالاد Mechouia

یک سالاد تابستانی تند و تیز که از گوجه و فلفل درست می گردد و رنگ قرمزش حتما چشمتان را می گیرد! البته اگر چندان مزه تند را دوست ندارید می توانید نوع ملایم آن که فلفل های تندی ندارند را سفارش دهید. در رستوران های تونس این که این سالاد تند باشد یا نه بستگی زیادی به غذایی دارد که در کنار سالاد سرو می گردد مثلا اگر خیال دارید ماهی کبابی یا بره بخورید معمولا سالاد تند برایتان آورده می گردد و اگر مثلا تن ماهی یا تخم مرغ سفارش دهید سالاد، تندی کمتری دارد.

سالاد تونسی | Tunesian Salad

سالاد تونسی معمولا از گوجه، خیار و پیاز خرد شده درست می گردد اما برخی از سرآشپزها موادی مثل لوبیا، تن ماهی و تخم مرغ را هم به آن اضافه می نمایند تا خوشمزه و متنوع تر گردد. در بیشتر سالادهای تونسی از روغن زیتون و آب لیمو به عنوان سس استفاده می گردد.

کوفته | Kufte

کوفته یکی از خوشمزه ترین غذاهای گوشتی تونس است و از گوشت چرخ نموده، پیاز خرد شده و انواع ادویه درست می گردد. کوفته ها را قبل از سرخ کردن به شکل توپ های کوچک در می آورند و با سس گوجه و سالاد هویج می خورند.

هریسا | Harissa

سس غلیظ هریسا با فلفل درست می گردد و در بیشتر غذاهای تونسی به کار می رود. مردم تونس گوشت های کبابی و ماهی را با این سس خوشمزه می خورند و یا برای درست کردن خورش و سوپ از این سس به عنوان پایه غذا استفاده می نمایند. هریسا مثل رب از قبل آماده و در غذاها استفاده می گردد و مقدار تندی آن هم بستگی به نوع فلفلی دارد که با آن درست می گردد، فلفلی که معمولا دودی می گردد تا طعم متفاوت و خوشمزه ای بگیرد.

اوجا | Ojja

یک جور املت خوشمزه که با اینکه در ابتدا فقط برای صبحانه درست می شد اما امروز پای خود را به میز ناهار و شام هم باز نموده است. این غذا از تخم مرغ، سوسیس و سس گوجه درست می گردد و معمولا با نان تازه خورده می گردد. اگر این غذا را در هنگام ناهار بخورید شاید دلتان بخواهد بعد از ناهار یک چرت عصرگاهی هم داشته باشید.

یویوس | YoYos

تونسی ها به دسر اهمیت زیادی می دهند و این شیرینی را معمولا همواره بعد از شام و به همراه چای نعناع می خورند. تعداد دیگری از دسرهای تونسی شامل میوه های تازه فصلی، کیک شیرین، شیرینی بادام و بستنی است اما در میان همه دسرها، دونات خوشمزه یویوس یک چیز دیگر است! در این دونات، مزه شیرین عسل با طعم ترش پرتغال ترکیب و شیرینی دلچسبی درست می گردد که اگر آن را داغ بخورید خیلی می چسبد.

تاجینه تونسی | Tunisian Tajine

مطمئنا اگر غذاهای ایتالیایی را بشناسید با تماشا این غذا یاد فریتاتای ایتالیایی می افتید. ماده اصلی این غذا گوشت است، گوشتی که کاملا ریز و با موادی مثل پیاز و ادویه پخته می گردد. حالا برای اینکه این ترکیب سفت گردد در آن مواد نشاسته ای مثل آرد سوخاری یا سیب زمینی ریخته می گردد. در آخر باید پنیر و تخم مرغ اضافه گردد و چند دقیقه ای در فر بپزد. عطر و طعم این غذا و ظاهر خوبی که دارد وادارتان می نماید تا چندین تکه از آن بخورید.

منبع: smithsonianmag.com

منبع: الی گشت

به "تونسی ها چه غذاهایی می خورند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تونسی ها چه غذاهایی می خورند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید