آیفون 14 پرو و 4 قابلیت جذابی که آن را ارزشمندتر از مدل استاندارد می نماید

به گزارش وبلاگ نرم افزار جیرا، اگرچه مدل استاندارد آیفون همواره از سوی کاربران مورد توجه قرار می گرفته و عنوان پرفروش ترین آیفون را از آن خود می نموده اما سال جاری آیفون 14 پرو حرف های بسیار زیادی برای گفتن دارد.

آیفون 14 پرو و 4 قابلیت جذابی که آن را ارزشمندتر از مدل استاندارد می نماید

اپل قرار است در سپتامبر سال جاری از گوشی های سری آیفون 14 در چهار مدل استاندارد، مکس/پلاس، پرو و پرو مکس رونمایی کند. این گوشی ها به ترتیب 6.1، 6.7، 6.1 و 6.7 اینچی خواهند بود تا بدین ترتیب دیگر با مدل مینی خداحافظی کنیم و شاهد آیفون استاندارد با مقدار بسیار بزرگ تر باشیم. معمولا به خاطر قیمت مناسب و مشخصات سخت افزاری عالی، همواره این مدل استاندارد از هر سری آیفون بوده عالی ظاهر می شده و فروش بسیار بالایی را به خود اختصاص می داده است. اما سال جاری شرایط اندکی فرق می نماید.

هر سال آیفون ها در سه یا چهار مدل راهی بازار می شدند (از سال 2017 به بعد) اما تفاوت بین مدل های پرو و استاندارد آنقدر فاحش و معنادار نبود که کاربری بخواهد با خرید مدل استاندارد، چیز زیادی را از دست داده باشد. البته این تفاوت در سری آیفون 13 با اضافه شدن نمایشگر 120 هرتزی به مدل های پرو اندکی افزایش پیدا کرد و همین موضوع هم سبب شد تا کاربران با خرید آیفون 13، هیچوقت از فکر مدل های پرو و لذت کار با نمایشگر 120 هرتزی پروموشن آن ها بیرون نیاید.

سال جاری اما تفاوت ها دارد معنادارتر می گردد و قطعا کاربران با انتخاب مدل استاندارد، چیزهای زیادی را از دست خواهند داد. در نتیجه شاید اصلا به خرید مدل های پرو در مقایسه با قبل علاقه بیشتری نشان دهند. البته هنوز هم انتظار می رود این مدل استاندارد یا به احتمال زیاد مدل مکس/پلاس باشد که رکورددار از لحاظ فروش خواهد بود چون کاربران چندین سال است که منتظر آیفونی بزرگ با قیمت مناسب بوده اند و آیفون های مدل استاندارد را هم فقط به خاطر قیمت مناسب و در واقع اپل بودن، خریداری می کردند. ولی آنقدر تفاوت بین دو مدل وجود دارد که شاید در نهایت بسیاری از کاربران را مجاب کند 200 تا 300 دلار اضافه تر بپردازند اما یک محصول همه چیز تمام در اختیار داشته باشند. با ما همراه باشید تا به آنالیز دلایل رجحان آیفون 14 پرو در مقابل آیفون 14 بپردازیم.

1. تراشه قدرتمند A16

بر کسی پوشیده نیست که اپل در زمینه فراوری تراشه برترین عملکرد را در مقایسه با سایر برندها دارد. تراشه های این شرکت هر سال بدون هیچ زحمتی، از همه لحاظ بهتر از سایر تراشه ها ظاهر می شوند و عملکردی بی نظیر از خود به نمایش می گذارند. انتظار می رود سال جاری هم دقیقا همین اتفاق رخ دهد و شرکت آمریکایی تراشه A16 را با تغییرات محسوسی در مقایسه با قبل فراوری کند.

اما نکته اینجاست که این تراشه قدرتمند قرار نیست در دو مدل استاندارد و مکس بکار گرفته گردد! در عوض قلب تپنده این دو مدل، A15 بکار رفته در آیفون 13 پرو خواهد بود که اگرچه قدرت پردازشی بالایی دارد و تا چندین سال هم به راحتی کاربران را همراهی می نماید اما به قدرتمندی A16 نخواهد بود.

این تراشه اگرچه در حالت عادی همین حالا هم از برترین تراشه های کوالکام و مدیاتک و سامسونگ، عملکرد نسبتا بهتری در پردازش خام از خود به نمایش گذاشته و نسبت به بعضی از آن ها در عملکرد پایدار، شرایط بهتری دارد، اما قطعا تا یکی دو سال دیگر در مقایسه با برترین های اندرویدی حرف زیادی برای گفتن نخواهد داشت در حالی که A16 به عنوان یک تراشه تازه نفس، همچنان قادر خواهد بود به عملکرد خوبش ادامه دهد.

2. حذف ناچ و اضافه شدن حفره

طراحی مدرن و زیبا، مطابق احتیاج کاربران، خواسته ای بود که اپل برای عملی کردن آن، 5 سال وقت کاربرانش را گرفت. شرکت آمریکایی با حذف بی علت سنسور اثرانگشت و تصمیم به استفاده از تشخیص چهره به جای آن، مجبور شد روی نمایشگر گوشی هایش از ناچ بزرگی استفاده کند تا بتواند این سنسورها را درون ناچ جا دهد. شرکت آنقدر مطمئن بود کاربرانش توجهی به این ضعف ها نمی نمایند که 5 سال صبر کرد تا بالاخره صدای بعضی از کاربران عایدی و شرکت هم تصمیم گرفت قابلیتی را که مالی های اندرویدی دارند را هم به آیفون هایش اضافه کند.

چه دیر چه زود، بالاخره این قابلیت اینجاست و کاربران هم نیامده از آن استقبال خوبی کردند. اما متأسفانه این قابلیت هم فقط برای آیفون 14 پرو و پرو مکس در دسترس قرار خواهد گرفت چرا که شرکت می خواهد برای دو مدل استاندارد و مکس همچنان از همان طراحی 5 سال پیش استفاده کند. حال این دو حفره هم خیلی کوچک و ریز نیستند ولی هرچه که هست، از اینکه در سال 2023 یک گوشی داشته باشید که شرکت سازنده آن نوآوری لازم برای حذف ناچ روی نمایشگر آن را نداشته باشد بسیار بهتر است.

3. پنل 120 هرتزی با پشتیبانی از قابلیت نمایشگر همواره روشن

نمی دانیم چرا اما باید از اپل بپرسیم نمایشگر همواره روشن هم چیزی بوده که به گوشی های مدل استاندارد و مکس/پلاس اضافه نکند؟ اپل در این زمینه خیلی زیرکانه عمل نموده است. شرکت می داند نمایشگر همواره روشن اگر همواره روشن بماند، می تواند باعث تخلیه سریع تر شارژ باتری گردد. از این رو برای اینکه نزد کاربرانش به خاطر کم بودن طول عمر باتری بدنام نگردد، قابلیت های این چنینی را از آن ها بر می دارد. سیاستی که در بسیاری از زمینه ها در پیش می گیرد و به جای حق انتخاب دادن به کاربران، خودش تصمیم می گیرد به روش خودش آن ها را محدود کند.

با این حال از وجود قابلیت هایی نظیر نمایشگر 120 هرتزی با پشتیبانی از نمایشگر همواره روشن بسیار خرسند هستیم. ولی این قابلیت ها باز هم برای مدل های پرو در نظر گرفته شده اند و کسانی که بیشتر از 1000 دلار به اپل بپردازند می توانند این قابلیت های مجذوب کننده و البته کاربردی را تجربه نمایند. کاربرانی که 800 دلار هزینه می نمایند مجبور هستند علی رغم اینکه گوشی شان امکان سخت افزاری لازم برای پشتیبانی از نمایشگر همواره روشن را دارد، هربار برای چک کردن موارد مختلف نظیر اعلانات، پیغام ها، مقدار شارژ باتری و… گوشی را روشن نمایند.

4. دوربین 48 مگاپیکسلی قدرتمند + دوربین تله فوتو

این چیزی نیست که به خاطر عدم وجودش در گوشی های مدل استاندارد خیلی ابراز نگرانی کنیم. تقریبا می توان گفت تمام شرکت ها چنین کاری را انجام می دهند و گوشی های مدل استاندارد خود را به دوربین های ضعیف تری مجهز می نمایند. البته عملکرد اپل در زمینه عکاسی و فیلم برداری آنقدر خوب هست که با همان سنسور احتمالا 12 مگاپیکسلی در دو مدل استاندارد و مکس/پلاس هم کارتان راه خواهد افتاد ولی باید بدانید دو مدل پرو، دوربینی 48 مگاپیکسلی خواهند داشت تا فیلم برداری با وضوح احتمالا 8K برایشان فراهم گردد.

البته آیفون های مدل پرو یک رجحان دیگری هم در این زمینه در مقایسه با نمونه های استاندارد دارد و آن هم دوربین تله فوتو با زوم 3 برابری اپتیکال است. دوربینی که شاید هر روز نه ولی در شرایط خاص، واقعا وجودش می تواند یک نعمت بزرگ باشد که متأسفانه تا سال 20232 که گفته می گردد همه آیفون ها به یک دوربین تله فوتو مجهز می شوند، باید تصمیم بگیرید آیفون 14 را می خواهید و عدم بهره مندی از امکان زوم اپتیکال 3 برابری یا مدل پرو با این قابلیت اما قیمتی که به شکل محسوس بیشتر است؟ علاوه بر این ها، در مدل های درو سنسور LiDAR هم حضور دارد که برای بهبود فوکوس در نور شب و بعلاوه فعالیت های مربوط به واقعیت افزوده است و خیلی به کار کاربران معمولی نمی آید.

با این دلایل محکم، شاید کاربران با خود فکر نمایند که چرا باید مدل استاندارد را خریداری نمایند در حالی که با پرداخت 200 دلار بیشتر می توانند به محصولی دسترسی پیدا نمایند که از همه لحاظ می تواند احتیاج آن ها را پوشش دهد و در واقع یک سری چیزها فراتر از احتیاج کاربران هم به آن ها ارائه دهد. به عبارتی ساده تر، آیفون های مدل پرو سال جاری حرف های بسیار زیادی برای گفتن دارند و خود را کاملا از مدل های استاندارد سوا نموده اند. حال آیا این موضوع تأثیری در فرایند تصمیم گیری کاربران خواهد داشت یا خیر موضوعی است که باید منتظر بمانیم ببینیم چه می گردد.

نظر شما در رابطه با آیفون های سال جاری چیست؟ آیا مدل استاندارد باز هم پیروز به رکوردشکنی از لحاظ فروش خواهد شد؟

منبع: Toms Guide

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیفون 14 پرو و 4 قابلیت جذابی که آن را ارزشمندتر از مدل استاندارد می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیفون 14 پرو و 4 قابلیت جذابی که آن را ارزشمندتر از مدل استاندارد می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید