افزایش فناوری های پوشیدنی در دوران کرونا

به گزارش وبلاگ نرم افزار جیرا، فناوری های پوشیدنی حالا دیگر در خط مقدم تشخیص بیماری کرونا قرار گرفته اند و حتی در نگهداری از بیماران و تحقیقات بیمارستانی برای ساخت واکسن یا داروی کرونا نیز از ابزار های اصلی محققان به شمار می فرایند.

افزایش فناوری های پوشیدنی در دوران کرونا

میترا جلیلی| با شیوع کرونا بخش های مختلفی از اقتصاد کشور های دنیا تحت تأثیر کووید19 نهاده شد و صنعت فناوری هم از این مسائل درامان نماند، اما جدیدترین تحقیقات نشان می دهد بخشی از این صنعت یعنی فناوری های پوشیدنی به دلیل استقبال مردم، همچنان بازار خود را حفظ نموده و حتی فرایندی رو به رشد دارد.

فناوری های پوشیدنی حالا دیگر در خط مقدم تشخیص بیماری کرونا نهاده شده اند و حتی در نگهداری از بیماران و تحقیقات بیمارستانی برای ساخت واکسن یا داروی کرونا نیز از ابزار های اصلی محققان به شمار می فرایند.

فروش 396میلیون گجت پوشیدنی

در طول بحران کرونا، مؤسسات پژوهشی مختلف به انتشار مقالات تحقیقی و ارائه آمار های مختلف اقدام نموده اند که یکی از این مؤسسات، IDC است. مؤسسه پژوهشی IDC در تازه ترین گزارش خود از رشد 14.5درصدی فروش محصولات فناوری پوشیدنی در سال 2020 خبر داده است.

در این گزارش آمده است: با این که گمان می رفت پاندمی کرونا بر میزان فروش فناوری های پوشیدنی تأثیری منفی بگذارد، اما شاهد رشد 14.5درصدی فروش این محصولات هستیم.

طبق تحقیقات مؤسسه پژوهشی IDC، پیش بینی می گردد تا انتها سال 2020 رقمی معادل 396میلیون عدد فناوری پوشیدنی در دنیا به فروش برسد که هرچند این عدد از رقم پیش بینی شده قبلی توسط مؤسسه IDC کمتر است، ولی نسبت به رقم 345.9میلیونی سال 2019 رشدی 14.5درصدی نشان می دهد. همچنین انتظار می رود تا سال 2024 تعداد گجت های پوشیدنی به فروش رسیده به 637.1میلیون عدد برسد.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که در سه ماهه نخست امسال به دلیل قرنطینه و بیکار شدن بسیاری از مردم دنیا و بالطبع حذف کالا های غیرضروری از سبد خرید مردم، میزان فروش فناوری های پوشیدنی تا حد زیادی کاهش یافت، اما کمی بعد با توجه به این که مردم متوجه اهمیت استفاده از این فناوری ها برای مقابله با ویروس کرونا، اطلاع زودهنگام از بیماری کرونا و... شدند، این فروش بالاتر رفت.

درواقع می توان گفت با وجود ناکامی بازار فناوری های پوشیدنی در سه ماهه نخست امسال میلادی، از سه ماهه دوم سال، کووید19 عاملی برای رشد تقاضا برای فناوری های پوشیدنی به شمار رفت و این فرایند ادامه دار شد. هرچند درنهایت میزان رشد فروش این فناوری ها مطابق پیش بینی ها نبود، اما به هرحال این میزان رشد فروش در بحران کرونا، یک پیروزیت عظیم به شمار می آید.

همچنین اطلاعات مؤسسه GlobalData نشان می دهد با افزایش استقبال از پیش بینی علائم بیماری، سیستم های ردیاب بیماری و همچنین سیستم های مانیتورینگ بیماران، بازار فناوری های پوشیدنی از 27میلیارد دلار سال 2019 به 64میلیارد دلار در سال 2024 خواهد رسید که نشان از نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 19درصدی و رشد سرمایه دارد. همچنین در این گزارش آمده است ارزش بازار فناوری های پوشیدنی در سال 2023 به 54.4میلیارد دلار می رسد

مقابله هوش مصنوعی با کرونا

در گزارش مؤسسه پژوهشی IDC آمده است فناوری های پوشیدنی از تکنولوژی هایی همچون هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی (machine learning)، اینترنت اشیا و بررسی بیگ دیتا (ابر داده) استفاده می نمایند تا با نظارت بر الگوی خواب، ضربان قلب، دمای بدن و... نقشی عمده در تشخیص زودهنگام علائم کرونا داشته باشند.

این موضوع بویژه در زمستان که علائم این بیماری با آنفلوانزا و سرماخوردگی های معمولی ممکن است اشتباه گرفته گردد از اهمیت بیشتری برخوردار است. پیش از این نیز با توجه به حجم خستگی بدن و میزان ضربان قلب، از محصولات فیت بیت برای شناسایی آنفلوانزا استفاده شده و نتیجه رضایتبخش بوده است، حالا هم این محصولات در همه گیری کرونا به یاری بشر آمده اند.

یکی دیگر از فناوری های پوشیدنی که در بحران کرونا یاریگر مردم بوده، انگشتر Oura است. این فناوری پوشیدنی که برای ردیابی کیفیت خواب و نظارت بر فعالیت کاربر طراحی شده می تواند با یک اپلیکیشن ویژه همراه و سازگار گردد و درنهایت، علائمی ازجمله میزان دمای بدن را اندازه گیری کند.

به این ترتیب اگر فرد، احتمالاً به کووید19 آلوده شده باشد، می تواند سه روز قبل از بروز تظاهرات بیماری، موضوع را به کاربر یادآوری کند تا زنجیره انتقال ویروس سریع تر قطع گردد.

از دیگر فناوری های پوشیدنی پرطرفدار در بحران کرونا، گجت هایی هستند که در اختیار پزشکان و کادر درمان واقع شده است تا بتوانند نظارت بر بیماران مبتلا به کرونا را از راه دور انجام دهند این موضوع سبب می گردد تا احتمال بیمار شدن کادر درمان و وقوع بحران در این بخش به حداقل ممکن برسد.

حلقه هوشمندی که می تواند بیماری کرونا را دو یا سه روز زودتر از شروع علائم آن تشخیص دهد

رونمایی زودهنگام از محصولات

در طول پاندمی کرونا، کمپانی ها به دنبال راه های ابتکاری برای کاهش میزان انتشار ویروس بوده اند و به طور کلی تمرکز آن ها بر تشخیص زودهنگام بیماری، درمان، نظارت و کنترل و همچنین پیشگیری بوده است. یکی از کوشش های کمپانی های فناوری های پوشیدنی در راستای حذف پول نقد بوده است تا میزان انتقال ویروس به حداقل برسد.

همچنین فناوری های پوشیدنی به دنبال ردیابی دقیق تماس بیماران با اطرافیان ضمن حفظ حریم خصوصی فرد بوده اند که این عملکرد، تا به امروز نقش مهمی در مهار انتشار این ویروس داشته است. همچنین اطلاعات جمع آوری شده توسط فناوری های پوشیدنی به پیش بینی درباره رفتار ویروس و نحوه انتشار آن نیز یاری شایان توجهی نموده است.

در نیمه دوم سال 2020 فروش فناوری های پوشیدنی ازجمله ساعت های هوشمند، وسایل ردیاب سلامت و ورزشی رشد مناسبی داشته اند هرچند بیشتر خریداران ترجیح می دهند از گجتی استفاده نمایند که بیشتر به سلامت مرتبط باشد. به همین دلیل کمپانی های عظیمی همچون اپل، سامسونگ، Fitbit, Withings و همچنین Oppo فناوری های پوشیدنی خود را زودتر از موعد انتظار روانه بازار کردند تا بخشی از کاهش درآمد ناشی از کرونا را جبران نمایند.

هرچند کرونا هم بر قدرت خرید مردم تأثیر گذاشته و هم با دورکاری و بسته شدن تعدادی از کارخانه ها، تا مدتی این کمپانی ها به قطعات و لوازم مورد احتیاج خود دسترسی نداشتند و نمی توانستند محصولاتشان را فراوری نمایند، اما اکنون این کمپانی ها فناوری های پوشیدنی مجهز به ECG، شناسایی آریتمی قلب، سنجش میزان اکسیژن خون، سنجش قدرت ریه ها در تنفس و... را به بازار ارائه نموده یا در حال طراحی و فراوری آن هستند.

ازسوی دیگر این کمپانی ها کوشش دارند تا چند فناوری پوشیدنی را در قالب یک محصول ارائه دهند به عنوان مثال ساعت هوشمندی که به کاربر یاری می نماید تا به جای استفاده از چند وسیله و سنسور، تنها از یک محصول استفاده کند و بیشتر احتیاجهایش رفع گردد.

کووید19 در سه ماهه نخست 2020 بر زنجیره تأمین قطعات مورد احتیاج ساعت های هوشمند، تلفن های هوشمند و کامپیوتر های خانگی (PC) تأثیرگذار بود، اما برند هایی همچون هوآوی، گارمین و هوآمی (Huami) به دلیل اتکای کمتر به بازار چین و حضور در بازار هایی همچون امریکا، اروپا و بخش هایی از آسیا کمتر از سایر برند ها متضرر شدند.

این برند های پیروز

اما در بحران کرونا کدام برند ها در ارائه فناوری های پوشیدنی و فروش آن پیروز تر بوده و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده اند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت گزارش IDC نشان می دهد در نیمه نخست امسال اپل در رأس فروش فناوری های پوشیدنی نهاده شد و پیروز شد 29.3درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد.

برند شیائومی هم با 14درصد سهم بازار در رتبه دوم نهاده شد و پس از آن، سامسونگ با سهم 11.9درصدی سومین کمپانی برتر در فروش این گجت های پوشیدنی به شمار می رود. البته باید گفت سامسونگ این موقعیت را مدیون ارائه نسل تازه ایرباد های Galaxy Buds خود است.

پس از آن هوآوی و Honor از زیرمجموعه های این برند با سهم 8.1درصدی در صندلی چهارم این جدول ایستاده است. با وجود بسته بودن بازار ها در طول قرنطینه، هوآوی به دلیل ارائه قدرتمند خدمات آنلاین و ارتباط مناسب با مشتریان و فروشندگان پیروزیت های عظیمی در چین کسب کرد.

هرچند دونالد ترامپ موانع بسیاری بر سر راه این غول دنیای فناوری ایجاد کرد، اما این برند حتی بیرون از چین هم در اروپا، امریکای لاتین و بعضی بازار های آسیایی پیروزیت هایی به دست آورد. فیت بیت هم پس از هوآوی با سهم 3درصدی بازار نهاده شد و سایر برند ها هم 22.3درصد بازار فناوری های پوشیدنی را به خود اختصاص دادند.

منبع: روزنامه ایران

منبع: فرادید

به "افزایش فناوری های پوشیدنی در دوران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش فناوری های پوشیدنی در دوران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید