افزایش قیمت محصولات پزشکی و دارویی در راه است؟

به گزارش وبلاگ نرم افزار جیرا، کمبود فراوری و فراوری با کیفیت پایین پی وی سی گرید پزشکی در پتروشیمی هگمتانه، فراوریکنندگان محصولات پزشکی و دارویی را با مشکلاتی همراه نموده است.

افزایش قیمت محصولات پزشکی و دارویی در راه است؟

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی وبلاگ نرم افزار جیرا، محصول راهبردی گرانول پی وی سی با گرید پزشکی یکی از بی نظیرترین محصولات پتروشیمی دنیا است و تنها چند کشور محدود در قالب شش شرکت پتروشیمی فناوری فراوری آن را در اختیار دارند که یکی از آن ها پتروشیمی هگمتانه در ایران است. این محصول به طور گسترده ای در کیسه های خون، تیوب ها، دستکش ها، تجهیزات دیالیز، بعضی تجهیزات دندان پزشکی، ماسک ها، تجهیزات اکسیژن رسانی، وسایل آزمایشگاهی، کتتر ها (لوله های نازک پزشکی)، وسایل قالب گیری تزریقی شده و تجهیزات بسته بندی به کار می رود.

مجوز تاسیس پتروشیمی هگمتانه در دهه هشتاد، از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی صادر شد، اما اجرای این پروژه با هدف فراوری پی وی سی گرید پزشکی به اسم یکی از کمیاب ترین محصولات پتروشیمی در دنیا، در میانه راه متوقف شد. انتها در چهارم دی ماه سال گذشته، پس از حدود 17 سال انتظار، پتروشیمی هگمتانه در قالب طرح های جهش دوم صنعت پتروشیمی، به اسم نخستین فراورینماینده پی وی سی و پودر گرانول استاندارد پزشکی در منطقه خاورمیانه، با ظرفیت سالانه 45 هزار تن با حضور بیژن زنگنه وزیر سابق نفت و با دستور حسن روحانی رئیس جمهور سابق کشورمان افتتاح شد.

در زمان افتتاح این مجتمع پتروشیمی، اعلام شد که علاوه بر اشتغالزایی حدود 230 نفر مستقیم و هزار نفر غیرمستقیم، احتیاج کشور به پی وی سی گرید پزشکی را برطرف و ایران را به صادرنماینده این محصول تبدیل خواهد نمود. بر اساس اعلام شرکت ملی پتروشیمی هم، نخستین محصول فراوریی پودر پی وی سی با گرید پزشکی این مجتمع پتروشیمی هم، بهمن ماه سال گذشته در بازار عرضه شد.

البته پتروشیمی هگمتانه فقط پی وی سی گرید پزشکی فراوری نمی نماید. گرید های S67، S65 و S70 پی وی سی، محصولاتی هستند که این شرکت پتروشیمی فراوری می نماید که در این میان، PVC S70 گرید پزشکی است. گرید S65 دارای کاربرد در پروفایل های سفت و سخت، لوله ها و کالا های فنی است، گرید S67 هم در پروفیل های سفت و سخت، لوله ها، قاب در و پنجره استفاده می گردد. گرید S70 که مد نظر این گزارش است هم، علاوه بر استفاده در کالا های پزشکی، برای بسته بندی مواد غذایی و فراوری کابل های برق استفاده می گردد.

بیشتر بخوانید:

  • افتتاح بعد از 17 سال در مکانی غلط!

آنالیز آمار های گمرک در زمینه ارزش صادراتی انواع گرید های مختلف پی وی سی از زمان بهره برداری پتروشیمی هگمتانه یعنی چهارم دی ماه سال گذشته تا هفته ابتدایی مهرماه سال جاری، حاکی از آن است که گرید پزشکی پی وی سی S70 که به گفته مسئولان وزارت صمت در استان همدان، قرار بود به اروپا صادر گردد، هیچ جایگاهی در میان گرید های مختلف صادر شده در این بازه زمانی ندارد. فایل زیر ارزش صادراتی انواع گرید های مختلف پی وی سی را بر اساس آمار های موجود در سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد.

ارزش صادراتی پی وی سی از 4 دی ماه 1399 تا 5 مهر ماه 1400

از طرف دیگر، آنالیز های خبرنگار وبلاگ نرم افزار جیرا حاکی از آن است که علاوه بر صادر نشدن این گرید پزشکی، عرضه داخلی آن هم بدون دردسر نیست. روز شنبه، دهم مهرماه، مسائل مربوط به تامین این گرید پزشکی، موضوع مهم دویست و بیستمین جلسه هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران بود.

در این جلسه، نمایندگان انجمن فراورینمایندگان و صادرنمایندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی هم حضور یافتند، درباره مسائل اخیر اعضای خود پیرامون عدم فراوری یا فراوری با کیفیت پایین گرید های پزشکی شرح دادند و بر این موضوع تاکید کردند که در شرایط ویژه این روز ها که کشور احتیاج به تجهیزات بهداشتی و پزشکی برای مقابله با ویروس کرونا دارد، این مسئله می تواند منجر به بحران کمیابی یا افزایش قیمت تجهیزات پزشکی و دارویی گردد.

به گفته اعضای این انجمن، عدم فراوری گرید پزشکی یا فراوری با کیفیت بسیار پایین از یک سو و قیمت های بالایی که اعلام می گردد از سوی دیگر، شرایط را برای بازار این گرید پی وی سی بسیار ملتهب نموده است. این در صورتی است که اگر بخواهیم برای حل این موضوع به واردات روی بیاوریم، درگیر فرایند طولانی مدت شده و طی این زمان، فراوری تجهیزات پزشکی و دارویی کاهش می یابد یا متوقف می گردد!

بیشتر بخوانید:

  • برطرف احتیاج کشور به PVC با گرید پزشکی، در گرو تامین خوراک پایدار

احمد مهدوی ابهری دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی وبلاگ نرم افزار جیرا، درباره آخرین شرایط فراوری پی وی سی گرید پزشکی در پتروشیمی هگمتانه، اعلام نمود: مجتمع پتروشیمی هگمتانه در حال فراوری است، اما این فراوری با ظرفیت بسیار پایینی انجام می گردد.

او ضمن اشاره به اینکه انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی پیگیری های متعددی از وزارت نفت بابت این مسئله داشته است، اضافه نمود: مشکل آن، تامین خوراک است که باید برطرف گردد و در حال پیگیری برطرف این مشکل هستیم. امیدوار هستیم که بتوانیم مشکل خوراک پتروشیمی هگمتانه را حل کنیم تا بتواند با ظرفیت خوبی کار کند.

دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران ادامه داد: ظرفیت فعالیت این شرکت اکنون حدود 50 درصد و شاید هم پایین تر است، اما باید حداقل با ظرفیت بالای 60 درصد کار کند تا دچار مشکل نگردد.

این شرحات مهدوی ابهری، یادآور سخنان ناصر شمخانی مدیرعامل شرکت پتروشیمی هگمتانه در اواسط بهمن ماه سال گذشته، است. او گفت: تامین خوراک اولیه این پتروشیمی از دغدغه های این مجموعه است و قرار بود خوراک اولیه از واحد های فراورینماینده وی سی ام (VCM) یعنی پتروشیمی های اروند و غدیر تامین گردد که تا به امروز قراردادی در این زمینه منعقد نشده است.

بعلاوه بر اساس پیگیری های انجمن ملی صنایع پلیمر ایران از خریداران این محصول پتروشیمی هگمتانه، معین شد که پیش از فراوری این گرید به وسیله پتروشیمی هگمتانه، تمام احتیاج محصول PVC S70 از خارج تامین می شد، اما زمانی که اولین خرید های رسمی از این شرکت صورت گرفت، خریداران متوجه شدند که کیفیت مواد خریداری شده با نمونه ها همخوانی ندارد. در حقیقت کیفیت PVC S70 پتروشیمی هگمتانه حالت نوسانی داشته، به طوری که گاهی مورد قبول خریداران بود و گاهی مورد قبول واقع نمی شد که در حالت دوم، خریدار مجبور به استفاده از این پی وی سی در فراوریات غیرپزشکی می شد.

از نظر قیمتی هم، آخرین خرید ها از این شرکت با قیمت حدود 34 هزار تومان انجام شد و پس از آن هم پتروشیمی هگمتانه اعلام نمود که دیگر خوراک ندارد و نمی تواند گرید PVC S70 را فراوری کند، اما پس از مدتی، از سوی این شرکت پتروشیمی با فراورینمایندگان تماس گرفته شد و قیمت 57 هزار تومان به آن ها برای خرید اعلام شد. البته این قیمت تا یک هفته قبل، به 58 هزار تومان هم رسید.

از طرف دیگر، پیگیری های فراورینمایندگان نشان می دهد که پتروشیمی هگمتانه با وجود در اختیار نداشتن مواد اولیه مورد احتیاج و توقف فراوری از اواخر مردادماه، همچنان به ارائه قیمت می پردازد که این موضوع سبب شده تا گرانول PVC گرید پزشکی به شدت با افزایش قیمت و کمبود روبرو گردد. بر همین اساس، بسیاری از فراورینمایندگان از این پتروشیمی خرید داشته اند، اما هنوز محصولی دریافت ننموده اند.

این در حالی است که پیش از این، فراورینمایندگان محصولات پزشکی برای تامین احتیاج مواد اولیه خود، واردات PVC گرید پزشکی را انجام می دادند، اما در این مدت به علت اعتماد به پتروشیمی هگمتانه، واردات خود را متوقف نموده اند و اگر اکنون بخواهند بار دیگر واردات را شروع نمایند، حداقل دو ماه زمان ضروری است!

بعلاوه، فعالان این حوزه عقیده دارند، این ادعا که فراوری این پتروشیمی با 50 درصد ظرفیت است، به این منظور انجام شده که در راستای کمبود مواد اولیه گرید پزشکی التهاب جدی ایجاد نگردد، اما این ادعا هم مسئله ای را حل ننموده و در هفته های اخیر شاهد آن هستیم که در پی رشد نرخ پی وی سی، قیمت تجهیزات پزشکی با افزایش حداقل 25 درصدی همراه بوده است. در شرایطی گرید پزشکی پتروشیمی هگمتانه قیمت های بالایی مانند 58 هزار تومان را تجربه می نماید که برترین کیفیت موجود در بازار حدود 46 هزار تومان می گردد.

پیش از این که پتروشیمی هگمتانه بخواهد برای کیفیت محصولات خود فکری بکند، ابتدا باید خوراک مورد احتیاج آن تامین گردد. این شرکت برای فراوری پی وی سی گرید S70 مورد احتیاج کالا های پزشکی، احتیاج به مواد اولیه ای به نام وینیل کلراید مونومر (VCM) دارد که به گفته مدیرعامل این شرکت، به وسیله پتروشیمی های اروند و غدیر فراوری می گردد.

آنالیز های خبرنگار وبلاگ نرم افزار جیرا درباره فراوری این ماده نشان می دهد که بر اساس آمار های ثبت شده در سامانه کدال سازمان بورس و اوراق بهادار، پتروشیمی غدیر از ابتدای سال اقتصادی تا سرانجام شهریورماه سال جاری هیچگونه عرضه داخلی یا صادراتی برای محصول وینیل کلراید مونومر (VCM) نداشته و پتروشیمی اروند هم، از 152 هزار و 17 تن فراوریی که در همین بازه زمانی برای این محصول داشته، با وجود این که صادراتی هم انجام نداده، تنها 7 هزار و 916 تن را در بازار داخلی به فروش رسانده است!

آمارهای فروش پتروشیمی غدیر از ابتدای سال اقتصادی تا سرانجام شهریورماه

آمارهای فروش پتروشیمی اروند از ابتدای سال اقتصادی تا سرانجام شهریورماه

بر اساس این گزارش می توان گفت، چون هیچ قانونی وجود ندارد که پتروشیمی اروند یا غدیر را ملزم به فراوری یا تخصیص خوراک VCM برای پتروشیمی هگمتانه کند، شاهد مشکل در فراوری پی وی سی گرید پزشکی با کیفیت لازم در کشور هستیم. مسئله ای که تاثیر مستقیم خود را بر سلامت مردم نشان می دهد و باید به هر طریقی شده، سریعا به وسیله دولت برطرف گردد اما پس از اقدامات کوتاه مدتی که دولت باید با سرعت انجام دهد، تشکیل یک نهاد تنظیم گر در حوزه پالایش و پخش فرآورده های نفتی و بعلاوه پتروشیمی به منظور وضع قوانینی که از ایجاد چنین بحران هایی پیش گیری می نمایند، ضروری به نظر می رسد.

گزارش از رقیه هویدا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "افزایش قیمت محصولات پزشکی و دارویی در راه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش قیمت محصولات پزشکی و دارویی در راه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید