احتمال گرانی مجدد خودرو

به گزارش وبلاگ نرم افزار جیرا، کمبود و رشد قیمت ریزتراشه های الکترونیکی در دنیا، صنعت خودروی کشور را به بحرانی پیش بینی نشده نزدیک نموده است. کسری تراشه های الکترونیکی از سال گذشته صنعت خودروی دنیای را با کاهش فراوری و فشار تقاضا روبه رو نموده است.

احتمال گرانی مجدد خودرو

تامین ریزتراشه در صنعت خودروی ایران با دو چالش مهم روبه رو است؛ یکی از این دو چالش عدم تامین نقدینگی عنوان می شود. در حال حاضر خودروسازی کشور به علت قیمت گذاری دستوری و بعلاوه عدم تناسب فراوری با قیمت عرضه شده، با زیان فراوری و انباشته روبه رو است.

نبود نقدینگی و بعلاوه فراوری با زیان منجر به آن شده که خودروسازان بسیاری از طرح های توسعه ای خود را متوقف و بر فراوری محصولات کنونی متمرکز شوند. حالا با توجه به افزایش جهانی قیمت ریزتراشه ها، تامین آن نیز برای صنعت خودروی کشور با هزینه زیادی صورت خواهد گرفت.

در برآوردی که یکی از خودروسازان کشورمان انجام داده، در شرایط کنونی تامین تراشه های الکترونیکی باعث افزایش حدود 15 میلیون تومانی قیمت تمام شده هر دستگاه شده است حال آنکه این افزایش قیمت تا سرانجام پاییز به 23 میلیون تومان خواهد رسید.

پیش بینی ها در خصوص برآورد افزایش قیمت خودرو در شرایطی است که ستاد تنظیم بازار هنوز تصمیم قاطعی در خصوص قیمت خودرو اتخاذ ننموده و بدون توجه به هزینه تمام شده خودرو همچنان بر قیمت گذاری دستوری تاکید دارد.

آنچه معین است در کنار هزینه نهاده های فراوری که طی سه سال گذشته با توجه به تورم عمومی و تحریم ها به طور سرسام آوری افزایش یافته، حالا باید کمبود و صعود قیمت تراشه های الکترونیکی را نیز به جمع چالش های خودروسازی کشور اضافه نمود.

بنابراین در شرایطی که خودروسازان به سیاست گذار خودرو هشدار داده اند که برای تامین قطعات و تراشه های الکترونیکی باید به قیمت تمام شده کنونی خودرو، 15 تا 23 میلیون تومان اضافه نمایند، سیاست گذار با پذیرش ضرر و زیان خودروسازی آمادگی افزایش قیمت خودرو را ندارد. اما در راستای مسائل نقدینگی که از آن به عنوان نخستین چالش تامین تراشه های الکترونیکی یاد کردیم، به نظر می رسد این موضوع سفارش گذاری تراشه ها را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

در حال حاضر به علت عدم تامین جهانی این قطعات به مقدار کافی، سفارش گذاری و تهیه آن با هزینه زیادی صورت می گیرد. آن طور که یکی از دو خودروساز بزرگ کشور تاکید داشته، ظاهرا دوره تامین تراشه ها از هشت هفته به 48 هفته در شرایط جاری رسیده است.

بنابراین به علت کمیاب شدن تراشه های الکترونیکی دوره تامین آن افزایش یافته این در حالی است که برای سفارش گذاری نیز پیش پرداخت ها باید طبق روال جهانی صورت گیرد.

با این حال احتیاج به پیش پرداخت برای سفارش گذاری حتی با فرض تامین یک سال آینده، در کنار مسائل نقدینگی این امر را برای خودروسازان سخت نموده است. اما جهت دومی که تامین ریز تراشه های الکترونیکی را برای خودروسازان سخت نموده اعمال تحریم های بین المللی از سوی ایالات متحده آمریکا است.

از سوی دیگر اما پیش بینی شده که بحران تراشه های الکترونیکی تا سال 2023 یعنی تا اوایل سال 1402 ادامه خواهد داشت و این به معنای گرفتاری صنعت خودروی کشورمان برای تامین تراشه ها تا سال 1402 است.

به این ترتیب با آگاهی خودروساز و سیاست گذار خودرو نسبت به مسائل تامین این قطعات معین نیست که وعده رشد یک میلیون و 600 هزار دستگاهی تا سال آینده محقق خواهد شد یا نه.

فراوری قفل می شود؟

آنچه معین است در گیرودار قیمت گذاری محصولات خودرویی و مخالفت ها با افزایش قیمت، خودروسازان با مشکل بزرگ تری دست وپنجه نرم می نمایند. حل این مشکل به نقدینگی خودروساز و از سوی دیگر برطرف تحریم های بین المللی بازمی شود. به این ترتیب اگر قیمت گذاری دستوری هم حذف شود یا قیمت خودرو از سوی ستاد تنظیم بازار افزایش یابد، تازه بخش کوچکی از این گره باز خواهد شد و باز شدن گره دیگر به مناسبات بین المللی بازمی شود. در این زمینه بعضی از دست اندرکاران صنعت خودرو پیش بینی می نمایند که در صورت عدم تزریق منابع اقتصادی یا تسهیل فرآیند ثبت سفارش و تخصیص ارز، خودرو کف پارکینگ خودروسازان به طور بی سابقه ای افزایش خواهد یافت که این به معنای این است که عملا جریان فراوری قفل خواهد شد.

واضح است که دو عامل مشکل نقدینگی و عدم تامین تراشه های الکترونیک منجر به فراوری خودروهای ناقص شده است حال آنکه سیاست گذار در این گیرودار با تعلل در قیمت گذاری خودرو ظاهرا در پی معجزه ای در این صنعت است.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: تجارت نیوز

به "احتمال گرانی مجدد خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال گرانی مجدد خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید