ببینید ، وارمی؛ جزیره ای خارق العاده که در آب ناپدید می گردد ، بزرگ ترین جنگل حرای خاورمیانه اینجاست ، جنگل دریایی که ابوعلی سینا در آن پا گذاشت

به گزارش وبلاگ نرم افزار جیرا، درخت حرای کهنسال تالاب خورخوران و جزیره وارمی از عجایب دیدنی بندرخمیر هستند.

ببینید ، وارمی؛ جزیره ای خارق العاده که در آب ناپدید می گردد ، بزرگ ترین جنگل حرای خاورمیانه اینجاست ، جنگل دریایی که ابوعلی سینا در آن پا گذاشت

وبلاگ نرم افزار جیرا - مریم ورشو: ایران سرزمین اعجاب انگیزی است؛ بی اغراق هر گوشه آن تماشای و منحصر به فرد است. این بار می خواهم شما را با خود به تالاب خورخوران و جزیره عجیبی که در دل این تالاب واقع شده است ببرم.

  • 8 جاذبه تماشای بندر خمیر | در سفر به اولین شهر تالابی ایران این نقاط را از دست ندهید | طولانی ترین پل تاریخی ایران کجاست؟

بنابراین باید با هم راهی تالاب خورخوران در استان هرمزگان، در شهرستان خمیر و سوار قایق های موتوری شویم تا بین جنگل های حرای این تالاب زیبا و بزرگ گردش کنیم.

تالاب 100 هزار هکتاری که فقط 86هزار هکتار آن جنگل های حرا است؛ درختان حرایی که با نام علمی مانگرو در جهان شناخته شده اند.

قبل از حرکت باید بگویم که گشت و گذار در همه نقاط تالاب خورخوران بی شک زمان بر است، زیرا این تالاب بزرگ ترین جنگل دریایی در کل خاورمیانه است. پس در این گردش ما فقط بعضی از نقاط این جاذبه منحصر به فرد را می بینیم.

وقتی با قایق سواری از لا به لای این جنگل دریایی زیبا عبور می کنیم با انبوه ریشه های هوایی درختان حرا روبرو می شویم که در آب شور خوب رشد می نمایند. ریشه هایی که در زمان جزر از زیر آب بیرون می آیند و اکسیژن را برای درخت در این حالت ذخیره می نمایند تا وقتی مد شد و آب بالا آمد درخت دچار خفگی نگردد. ریشه هایی که به طور طبیعی برای درخت آب شیرین کن هم هستند. زیرا 80درصد تصفیه آب را برای درخت انجام می دهند و 20درصد به جای مانده نمک را نیز به وسیله شاخه و برگ های این درختان پس می دهند.

این درختان در اوایل بهار و معمولا اردیبهشت گل می دهند. مردم بومی و ماهیگیران منطقه معتقدند که ابوعلی سینا این نقطه را کشف نموده است که بیراه هم نمی گویند، زیرا نام علمی این درخت (Aricennia marina) است که گفته می گردد از نام ابو علی سینا، دانشمند بزرگ ایرانی گرفته شده و در واقع این دانشمند اولین شخصی بوده که روی این درختان تحقیقاتی را انجام داده است.

نکته جالب این جاست که در کل تالاب یکی از درختان حرا از کهنسال ترین درختان تالاب محسوب می گردد؛ در حین گشت زنی با قایق موتوری به راحتی می توانید این درخت زیبا و قدیمی را ببینید؛ درختی که ما انسان ها برای تماشا و ملاقات با او حاضریم هزینه کنیم. کهنسال ترین درخت دریایی ایران که اگرچه جهان دیده نیست! اما جزر و مد زیادی را به خود دیده است.

جزیره وارمی

با قایق موتوری مان حالا از تالاب خورخوران به سمت یکی از عجایب ایران حرکت می کنیم؛ جزیره خارق العاده ای که هیچ کجای دیگر ایران نمونه آن را نخواهید دید. نام این جزیره در گویش بومیان وارمی به معنای نهنگ است.

این جزیره در زمان مد در آب مخفی می گردد طوری که انگار هرگز وجود نداشته است و در زمان جزر دوباره روی آب پیدایش می گردد. جزیره ای که قایم باشک بازی را دوست دارد! ساعت خاصی هم برای ملاقات با این جزیره وجود ندارد؛ چون همه چیز بستگی به جزر و مد دارد. وقتی هم بالای آب قرار می گیرد شبیه یک نهنگ خفته بر آب است.

ما خیلی خوش شانسیم چون وارمی در ساعت گشت و گذارمان روی آب واقع شده است. بیایید کفش هایمان را دربیاوریم تا کف پاهایمان بستر گلی و شن های بسیار تمیز این جزیره را لمس کند. این جا نقطه ای است که رنگ آب و آسمان و ساحلش شما را از تمام دغذغه های شهرنشینی دور می نماید.

این همه تماشای های جزیره و تالاب نیست. انواع پرندگان دریایی و لک لک های زیبا هم چشم و دلتان را روشن می نمایند.

چگونگی دسترسی به تالاب خورخوران

برای رسیدن به تالاب خورخوران ابتدا باید به بندر عباس و سپس به بندر خمیر بروید. به وسیله اسکله مسافری واقع در مجتمع گردشگری می توانید خود را با کرایه کردن قایق های موتوری به تالاب برسانید.

منبع: همشهری آنلاین

به "ببینید ، وارمی؛ جزیره ای خارق العاده که در آب ناپدید می گردد ، بزرگ ترین جنگل حرای خاورمیانه اینجاست ، جنگل دریایی که ابوعلی سینا در آن پا گذاشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ببینید ، وارمی؛ جزیره ای خارق العاده که در آب ناپدید می گردد ، بزرگ ترین جنگل حرای خاورمیانه اینجاست ، جنگل دریایی که ابوعلی سینا در آن پا گذاشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید