نان تست، بوم نقاشی زن سرشناس ژاپنی!

به گزارش وبلاگ نرم افزار جیرا، یک بانوی هنرمند ژاپنی برای تزیین هر غذا به میزان طراحی یک اثر هنری وقت می گذارد و نتیجه کارهایش توجه مردم دنیا را به خود جلب نموده است.

نان تست، بوم نقاشی زن سرشناس ژاپنی!

به گزارش ،غذا موضوعی بسیار جدی در ژاپن است. توکیو با 14 رستوران سه ستاره میشلن (بنیادی فرانسوی که معتبرترین سازمانی است که به ارزیابی رستوران ها در جهان می پردازد و بیش از 100 سال قدمت دارد) بیش از هر شهر دیگری در جهان حتی پاریس، رستوران های تراز اول را در خود جای داده است. شیوه آشپزی ژاپنی، یکی از سه نوع آشپزی ملی سنتی در جهان است که به وسیله سازمان ملل به علت اهمیت فرهنگی شان ثبت شده است. در این بین، مراحل آماده سازی و ارائه غذا در فرهنگ غذایی ژاپن به میزان خود غذا اهمیت دارد. آشپز های ژاپنی با در نظر گرفتن فصل ها، موادی را انتخاب می نمایند که در زمان مصرف، برترین طعم خود را دارند و با شرایط فصلی که در آن ارائه می شوند، کاملا هماهنگ اند. اگر به اسم مثال در فصل بهار به این کشور سفر کنید، بیشتر غذا هایی که خواهید خورد، طعمی تلخ و نسبتا تیز خواهند داشت که مختص این فصل است.

نکته دیگر قابل ذکر، اهمیت تزیین غذا از نظر ژاپنی هاست، هر غذای ژاپنی همانند یک اثر هنری است. مانامی ساساکی، طراح و هنرمند 28 ساله ای است که در یک شرکت طراحی در توکیو مشغول کار است. او صبح یکی از روز های قرنطینه بعد از شیوع کرونا، صرفا برای تفریح مشغول طراحی روی نان تست صبحانه اش شد و این کار را در روز های متمادی انجام داد و عکس مجموعه آثارش را در اینستاگرام خود با اسم در خانه بمانید به اشتراک گذاشت، مجموعه ای که با استقبال مردم بسیاری از کشور های مختلف جهان روبرو و پربازدید شد. او روزانه از قطعات نان تست برای پیاده کردن تصورات مقطعی با مضامین مختلف استفاده و آثار هنری را بر اساس یک موضوع متفاوت خلق می نماید، از یک باغ سنگ ژاپنی گرفته تا پروژه های کاشی که به سفارش شرکت سرامیک سازی ایتالیا خلق کرد. ساساکی برای ایجاد تست های هوس برانگیزش از موادی مانند خامه ترش، آجیل، گوجه فرنگی و حتی برگ طلای خوراکی استفاده می نماید. مشتاق برقراری ارتباط با او بودم و این اشتیاق زمانی به اوج خودش رسید که به تمایل او برای تعامل و آشنایی با فرهنگ غذایی سایر کشور ها پی بردم، پس به مدد آوازه خوش خوراک های بومی ایران و کنجکاوی مانامی راجع به آن ها گفت و گویی با او را بخوانید.

او درباره انتخاب نان به اسم بوم نقاشی می گوید: پخت نان تست، آن را از یک وعده غذایی به یک اثر هنری تبدیل می نماید. در این مرحله تغییر شکل و رنگ مواد تشکیل دهنده در طول زمان پخت با رایحه خوش عطر نان تلفیق می شود و تکمیل نماینده این اثر هنری است. استفاده از مواد در عین حفظ مشخصات آن (رنگ و بافت) و جذابیت ترکیبات برای تکمیل هنر، مواردی است که برای من از اهمیت زیادی برخوردار است. طراوت مواد در حفظ زیبایی رنگ و شکل مهم است. من از یخچال و فریزر برای نگه داری و بعلاوه فرم دادن به مواد اولیه استفاده می کنم و معتقدم سالم بودن غذا مهم ترین اولویت درباره آن است، به همین علت برای ایجاد نقش و نگار ها و کنار هم قرار دادن جزئیات از مواد مصنوعی و رنگ غذا استفاده نمی کنم، چون تمام مواد قبل از تبدیل شدن به یک اثر هنری، مواد تشکیل دهنده یکی از وعده های غذایی من هستند و من آن ها را براساس خوشمزه بودن انتخاب می کنم و معتقدم بخشیدن طعمی خوشمزه به غذا در واقع مسئولیت من در قبال آن خوردنی است.

انتخاب مدیوم های او بیشتر به لیست مواد غذایی شباهت دارد تا وسایل هنری. او از هر چیز و همه چیز استفاده نموده است. جوهر ماهی مرکب، تربچه، هویج، پاپریکا، سس مایونز و حتی برگ طلای خوراکی. خودش در این باره می گوید: ابزار مدنظر من برای کار شامل نان تست، چاقوی کره خوری و سوزن است و حاصل آن یک نان تست اشتهابرانگیز است که همه بخش های آن، خوردنی است. از او درباره شگفت آورترین ماده ای که برای خلق تابلوی نان تست استفاده نموده است، می پرسم که پاسخ می دهد: من در گذشته از مواد مختلفی استفاده نموده ام، اما جوهر ماهی مرکب یا جوهر اسکوئید و پودر داشی، خیلی خوب با نان تست ترکیب شدند. من معمولا جوهر ماهی مرکب را همراه یک محصول رشته ای استفاده می کنم. طعم و رایحه جوهر ماهی مرکب به خورد نان تست می رود و آن را مرطوب می نماید و طعمی باورنکردنی به آن می بخشد.

آماده کردن صبحانه آن هم زمانی که در حال نبرد با تمایل برای چرت بیشتر هستید، سخت است. ما معمولا حاضریم از زیر هرکاری شانه خالی کنیم تا چند دقیقه بیشتر بخوابیم، او با این مقدمه می گوید: یک نان تست از زمان تصمیم گیری درباره موضوع نقاشی تا زمانی که آماده خوردن شود، حداقل سه ساعت زمان لازم دارد؛ بنابراین شب قبل درخصوص موضوع و محتوای طرحم تصمیم می گیرم و کار های خرید و آماده سازی را از قبل انجام می دهم. معمولا صبحانه را ساعت 9:30 می خورم بنابراین حدود ساعت 5 صبح از خواب بیدار می شوم تا به تمام کارهایم برای خلق یک اثر هنری روی نان تست برسم.

او درباره اثر هنری مورد علاقه اش که روی نان تست طراحی نموده، می گوید: یکی از آثار هنری خوراکی قابل توجه ام در این مجموعه، نان تست kintsugi است که منشأ آن به روش سنتی ژاپنی در ترمیم سرامیک های شکسته با فلزات گرانبها مانند طلای مایع یا نقره برمی شود. زمانی که بازسازی کار ژاپنی می خواهد جسم شکسته ای را بازسازی کند، در بیشتر مواقع ترک های آن را با طلا پر می نماید. ژاپنی ها معتقدند وقتی چیزی صدمه می بیند، باید خیلی زیباتر از قبل آن را تعمیر کرد. به این هنر باستانی ژاپنی ها کینتسوگی می گویند. کینتسوگی تاییدی است بر ترک ها و زخم ها و نه شرم از آن ها، تماشا زیبایی ا ست در نقصان و گردن گذاشتن است به تغییر در این جا، ساساکی نان تست را برش داده و بخش های جدا شده را با ورق طلای خوراکی به هم متصل نموده است. در این طرح از خامه ترش به اسم پایه استفاده شده و یک طرح هنرمندانه در پایین نان تست با استفاده از سس گوجه فرنگی کشیده شده است.

در قسمتی از کتاب هنر درمان اثر دوباتن می خوانیم: ما علاقه مندیم خودمان را با هنر بنمایانیم، دیگران را با شخصیت خود آشنا کنیم به گونه ای که شاید کلمات اجازه ندهند. آثار هنری در واقع رسانه ای اند که با آن ها خودمان را می شناسیم و به دیگران اجازه می دهیم بیشتر در باره ما بدانند. از زمان دیده شدن این نان های تست هوس برانگیز در شبکه های اجتماعی افراد زیادی از سراسر جهان آثار او را دنبال می نمایند. او درباره افزایش سریع مخاطبانش به خصوص در شبکه های اجتماعی، می گوید: طعم و ظاهر متنوع غذا ها در ژاپن عاملی است که توجه مردم دیگر کشور ها را به فرهنگ غذایی سرزمین من جلب می نماید. بیشتر هواداران من خارج از ژاپن هستند و بسیار خوشحالم که می توانم با آن ها ارتباط برقرار کنم. نمی دانید چقدر ارزشمند است که فرهنگ ژاپنی، غذا های ژاپنی و طرز تفکر یک ژاپنی را به وسیله هنر نقاشی روی نان تست به جهان معرفی کنم.

این هنرمند با الهام از سنت های هنری ژاپن و بهره وری از قوه تخیل و قدرت تصویرسازی خود با چنگال و خامه ترش، باغ طراحی می نماید، با پودر، خزه می کشد، از آجیل برای تصویرسازی کوه استفاده می نماید و .... به همین ترتیب و در اوج مهارت سس گوجه فرنگی، مارگارین، برگ های نعناع و خردل را با هم ترکیب و به یک سرزمین تبدیل می نماید. او در این باره می گوید: افراد معمولا اهمیت زیادی برای وعده های غذایی قائل نیستند. قبل از همه گیری کرونا، روز ها آن قدر پر کار بودم که به سختی زمان خالی برای خوردن یک میان وعده سبک پیدا می کردم و حتی گاهی مجبور می شدم در طول روز لب به غذا نزنم و فقط از فست فود، غذا های منجمد یا نیمه آماده استفاده کنم و تصور می کردم با این کار زمان بیشتری برای رسیدگی به کارهایم ذخیره می کنم و زندگی کم مشغله تری خواهم داشت. اما در این شرایط، من یاد گرفته ام که برای ریتم روزم ارزش قائل شوم. صبح زود از خواب بیدار می شوم و وقتم را صرف آماده کردن وعده های غذایی ام می کنم و تحت تاثیر ارزش ناشی از وقت گذاشتن برای انجام این کار احساس آرامش می کنم.

ضرورت هنر آن جا نمود پیدا می نماید که درمانی برای مصائب انسان در زندگی است. هنر به شکل کنونی با نوازش چشم انسان چنان تاثیری بر خلقیات مخاطب دارد که انکار کردنی نیست. ما معمولا خودمان را با هنر مشغول و آرام می کنیم. کووید 19 به بسیاری از افراد انگیزه داده است تا خلاقیت خود را به سطح بالاتری ارتقا دهند و نوآور و خلاق باشند. این هنرمند ژاپنی هم درباره پیامی که با هنرش به جامعه در اوج شیوع بیماری کرونا انتقال می دهد، می گوید: من مطمئن هستم که همه در طول دوران همه گیری کرونا اوقات ناآرامی داشتند و سبک زندگی آن ها تغییر نموده است.

ممکن است افسرده یا حتی ناامید شده باشند. با این حال، ایجاد یک عادت خوب می تواند به آن ها یاری کند تا احساس بهتری به زندگی پیدا نمایند. مواقعی وجود دارد که من هم احساسات مختلفی مثل خشم، ناامیدی، سرخوردگی و یاس را تجربه می کنم. حتی در آن مواقع هم می توانم با انجام کار های هنری حالم را تغییر دهم و روحیه خود را حفظ کنم. عادت های خوب هرچه باشند مفید هستند. خواه پخت و پز باشد، انجام تمرینات بدنی یا مراوده، تعامل و احوال پرسی با دیگران. سعی کنید هر روز مفهوم تازه ای را کشف کنید و با ارتقای توانایی هایتان خود را در محیطی قرار دهید که احساس امنیت می کنید.

شاید این اولین سوالی باشد که با تماشا این آثار به فکر خطور می نماید، این زن ژاپنی در این باره شرح می دهد: البته! من آن ها را برای خوردن درست می کنم. مهم است که این اثر هنری خوشمزه باشد. وقتی نان تست برشته می شود، آن لحظه ای است که از یک اثر هنری به صبحانه تغییر می نماید و باعث می شود برای چشیدن آن لحظه شماری کنم. او در شرح منشأ زایش ایده های خارق العاده طرح هایش هم می گوید: هنگام قدم زدن در سوپرمارکت، بسته به این که کدام رنگ ها و بو ها من را ترغیب نمایند، درباره مواد تشکیل دهنده نان تست صبحانه تصمیم می گیرم. به فرهنگ، پیشینه طراحی در ژاپن و موضوعاتی از این دست از صمیم قلب علاقه مندم و فکر می کنم این جریان از من به اسم خالق اثر به مخاطب می رسد و هدفم به او منتقل می شود.

منبع: برترین ها

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "نان تست، بوم نقاشی زن سرشناس ژاپنی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نان تست، بوم نقاشی زن سرشناس ژاپنی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید