جاهای دیدنی مهاباد ؛ نگین آذربایجان غربی

به گزارش وبلاگ نرم افزار جیرا، به بیان دیگر ساختار فضای یک شهر تا حد زیادی بر صنعت گردشگری راسخ است. یکی از این شهرها ، شهرستان کردنشین استان آذربایجان غربی مهاباد است. مهاباد در جنوب آذربایجان غربی و در دامنه رشته کوه لند شیخان کوهستانی با آب وهوای بسیار خوب قرار گرفته است. خبرنگاران در این مطلب با شما سفری به بعضی از جاهای دیدنی مهاباد خواهد داشت:

جاهای دیدنی مهاباد ؛ نگین آذربایجان غربی

این شهر که در ساحل شرقی رودخانه مهاباد است بعلت قرار گرفتن در مرکز تلاقی سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان از اهمیت خاصی برخوردار است. شهرستان مهاباد 91 اثر ملی ثبت شده دارد و 40 اثر دیگر این شهر هم در حال ثبت در لیست آثار ملی است.

سهولان ؛ غاری سرد در دل مهاباد

سهولان که در زبان کردی به معنای یخبندان است غاری است در 42 کیلومتری جنوب شرقی شهر مهاباد میان مهاباد- بوکان و بعلاوه در 28 کیلومتری شهر بوکان در استان آذربایجان غربی واقع شده است. دمای غار سهولان در تمام طول سال ثابت و بین 10 تا 13 درجه بالای صفر است و عمق آب درون آن از یک متر تا 62 متر است.

دخمه سنگی فخریگاه در مهاباد

یکی دیگر از جاهای دیدنی مهاباد که در فاصله 10 کیلومتری این شهر واقع شده دخمه سنگی فخریگاه است. قدمت این دخمه به هزاره اول قبل از میلاد بازمی گردد و منتسب به مادهاست. بعضی باستان شناسان مقبره موجود در این گوره دخمه را متعلق به یک شاهزاده مانایی می دانند. اما یک باوری در بین ساکنین روستای اگریگاش وجود دارد که میگویند این دخمه بزرگ کنده شده در دل کوه زمانی اقامتگاه فرهاد بوده و مدت زمانی را در اینجا سپری نموده و به یاد معشوق خود حجاری هایی را انجام داده است.

دخمه فخریگاه که از لحاظ معماری جز مقبره های مهم دوره مادهاست مدخل ورودی ندارد. این دخمه دو طبقه است که شامل چهار ستون سنگی و چند قبر است. دخمه فخریگاه در 15 کیلومتری شمال شهرستان مهاباد و در جنوب روستای اگریگاش روی صخره ای از جنس رسوبات آهکی است.

حمام میرزا رسول(موزه مردم شناسی مهاباد) از جاهای دیدنی مهاباد

در داخل شهر مهاباد یک مکانی وجود دارد که وقتی وارد آن می شوید حال و هوایتان عوض می گردد؛ این مکان دیدنی حمام میرزا رسول یا به عبارتی موزه مردم شناسی مهاباد است. این موزه نخستین موزه مردم شناسی استان آذربایجان غربی است که در یکی از حمام های قدیمی مهاباد تاسیس شده است. با وجود اینکه زمان ساخت دقیق این حمام تعیین نیست اما با توجه به فُرمِ معماری آن که با آجرهای سرخ رنگ مسجد جامع و پل سرخ شبیه است به احتمال بسیار زیاد این حمام تاریخی متعلق به دوره صفویه و قاجاریه است. این حمام هم نیز همچون حمام های قدیمی ایران دارای رختکن، گرمخانه و فضای انتقال و گنبد است. هرکدام از گنبدهای گرمخانه و رختکن چهار نورگیر در بغل و یک نورگیر در مرکز دارد.

این حمام در کنار یکی از گذرگاه های قدیمی بازار در مرکز شهر(تقاطع خیابان طالقانی و سید نظام)قرار گرفته است. این مکان امروزه به موزه مردم شناسی در شهرستان مهاباد تبدیل شده و به عنوان یکی از جاهای دیدنی مهاباد هرسال هزاران بازدیدکننده را به خود می بیند.در بخشی از این موزه انواع ظروف سفالی، مسی، مفرغی و انواع سکه های قدیمی وجود دارد که زمانی استفاده از آن در امر داد و ستد این منطقه رایج بوده است که نام حاکمان دوران خود را به یادگار دارد. بعلاوه بازدید از این موزه شمارا به سبک زندگی مردم این منطقه کردنشین در آذربایجان غربی آشنا می نماید.

تالاب بین المللی کانی برازان ؛ بهشتی زیبا برای پرندگان

یکی دیگر از جاهای دیدنی مهاباد تالاب بین المللی کانی برازان نخستین سایت پرنده نگری در کشور است که در بالای جاده مهاباد-میاندوآب واقع شده است. این تالاب یکی از باارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می رود. اگر از علاقه مندان به طبیعت باشید این تالاب شگفت انگیز و زیبا به طور حتم یکی از مجذوب کننده ترین دیدنی ها در سفر شما به مهاباد خواهد بود.

نحوه دسترسی به این تالاب بدین صورت است که در امتداد جاده ارومیه به میاندو آب به وسیله کمربندی دارلک به پل دارلک می رسیم. این پل بر روی رودخانه مهاباد بنا شده است. از این پل عبور نموده و در امتداد جاده آسفالت باریکی در امتداد ساحل رودخانه مهاباد چیزی در حدود 9 کیلومتر جلو رفته و بعد از آن به یک جاده شوسه میرسیم که طول آن 10 کیلومتر است؛ آن را طی می کنیم و بعد از گذشتن از روستای قره داغ و تپه های مشرف به آن به محدوده تالاب می رسیم.

دریاچه سد مهاباد ؛ نزدیک ترین سد دنیا به شهر

دریاچه سد مهاباد

سد مهاباد که در زمان احداث خود دور از شهر بوده امروزه بعلت توسعه مهاباد این سد در داخل شهر قرار گرفته است. در اطراف این سد و دریاچه آن جاده های ارتباطی مهاباد به سردشت و مهاباد به پیرانشهر واقع شده است. از جمله جاهای دیدنی اطراف این دریاچه می توان به جزیره گردشگری، قاضی آباد، سرمیدان و تاقه دار اشاره نمود. از جمله تفریحات و تفریح ها در دریاچه سد مهاباد شنا و ماهیگیری است. ماهی کپور و سوف از جمله ماهی های این دریاچه است. دریاچه سد مهاباد در روزهای تعطیل، آخر هفته ها و بعلاوه در ایام نوروز و شب سال نو گردشگران بسیاری را از جنوب استان، شهرها و حتی کشورهای دیگر دارد.

باغ میکاییل(پارک ملت مهاباد)

باغ میکاییل

از دیگر جاهای دیدنی مهاباد که در کنار دریاچه سد مهاباد و در سمت پایین آن واقع شده است باغ میکاییل است. یکی از مجذوب کنندهیت های این پارک آن است که رودخانه مهاباد دقیقا از دل آن می گذرد که همراه با نورپردازی زیبا و سنگ های بزرگ و زیبای داخل آب این رودخانه مکان بسیار مجذوب کنندهی را در دل کوه ایجاد نموده و به همین علت همیشه گردشگران بسیاری را به خود جذب می نماید.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "جاهای دیدنی مهاباد ؛ نگین آذربایجان غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی مهاباد ؛ نگین آذربایجان غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید