ساخت 5 پلازا در برنامه پنج ساله سوم پایتخت ، محور امیرکبیر شروع پدیده ای نوین در مدیریت شهری تهران

به گزارش وبلاگ نرم افزار جیرا، شهردار تهران در آیین افتتاح میدانگاه امیرکبیر با بیان اینکه این پروژه از علائم تغییر رویکرد در شهر است، گفت: محور امیرکبیر شروع پدیده ای نوین در مدیریت شهری تهران است.

ساخت 5 پلازا در برنامه پنج ساله سوم پایتخت ، محور امیرکبیر شروع پدیده ای نوین در مدیریت شهری تهران

به گزارش وبلاگ نرم افزار جیرا به نقل از ایرنا، پیروز حناچی شامگاه شنبه در آئین افتتاح پلازای (میدانگاه) امیرکبیر در منطقه 14، گفت: طرح های کوچک مقیاس محله ای تاثیرگذاری فراوانی در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان خواهد داشت و تا سرانجام سال تعداد زیادی از این طرح ها افتتاح می گردد.

حناچی افزود: این طرح یکی از علائم تغییر رویکرد در شهر است و شامل توجه به طرح های محلی شهرداری تهران است و از سوی دیگر تا آخر سال جاری تعداد زیادی از آنها افتتاح خواهد شد.

حناچی افزود: این گونه طرح ها، مقیاس کوچکتر و تعداد بیشتری و تأثیرگذاری تعیین تری دارند.

به گفته شهردار تهران، یکی از قدم های شورا و شهرداری نحوه مدیریت این گونه فضاها و مجموعه ها است.

وی در خصوص ارتباط این پروژه به موضوع TOD تشریح کرد: به نظرم محور امیرکبیر شروع پدیده ای نوین در مدیریت شهری تهران خواهد بود بویژه که ایستگاه مترو در کنار آن قرار گرفته است و دسترسی به فضا را تسهیل می نماید و این زیرساخت زمینه سرمایه گذاری های بعدی یعنی TOD را فراهم می نماید.

حناچی همچنین گفت: تا آخر سال جاری 12 ایستگاه مترو به بهره برداری خواهد رسید و قبل از ایام عزاداری، زنگ افتتاح خط 10 مترو به صدا در خواهد آمد که منطقه 22 را به منطقه 4 متصل می نماید.

  • رویکرد مدیریت شهری انسان محوری بجای خودرو محوری است

رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه رویکرد شورای پنجم انسان محوری به جای خودرو محوری است، گفت: در این رویکرد فضاهای پیاده راه یا پاتوق شهری اهمیت ویژه ای دارد.

محسن هاشمی افزود: باید توجه داشت در بازطراحی و یا ایجاد میدانگاه ها، پیوستگی با حمل و نقل عمومی دیده گردد.

وی ادامه داد: هدف توسعه حمل و نقل محور در کنار با هم بودن شهروندان محقق می گردد و از این رو راهبرد مدیریت شهری مبتنی بر رویکرد انسان محوری، بجای خودرو محوری در شهر است.

هاشمی گفت: واقعیت این است که طی دهه های گذشته، شهر تهران شاهد غلبه رویکرد خودرو محوری بجای شهروند محوری بوده است و جهت توسعه شهر به تسهیل حضور خودروها در فضاهای شهر تنظیم شده بود.

به گفته رییس شورای شهر تهران، در بیشتر شهرهای توسعه یافته دنیا، رویکرد انسان محوری بجای خودرو محوری محسوس است و در این رویکرد، فضاهای پیاده راه یا پاتوق شهری، که ترجمه های دیگری برای پلازا است، اهمیت ویژه ای دارد.

وی افزود: البته به نظر می رسد بعضی مدیران مناطق و مرکز شهرداری، نسبت به اهمیت حمل و نقل عمومی و بویژه مترو در طراحی شهری، و آسایش شهروندان توجه کافی ندارند که بطور نمونه در همین پلازای امیرکبیر، با وجود یک ایستگاه مترو در ورودی پلازا، پیوستگی با حمل ونقل عمومی در طراحی دیده نشده که در بسیاری از بازطراحی های میادین هم این مشکل وجود دارد در حالی که محور توسعه انسان محور شهر، حمل و نقل عمومی و با هم بودن شهروندان است.

هاشمی افزود: در برنامه سوم توسعه شهر تهران، شورای پنجم چندین پلازا را پیش بینی نموده که از مهمترین آنها پلازای نیلوفری، در جنوب تهران است که هنوز به مراحل اجرایی نرسیده است و امیدواریم در یکسال باقی مانده، این پلازا اجرا و در دسترس شهروندان قرار بگیرد.

رییس شورای شهر تهران همچنین خطاب به شهردار گفت: 15 میلیارد تومان برای ساخت پلازا هزینه کردید، اگر 4 میلیارد تومان دیگر هزینه می کردید، ایستگاه متروی آن هم راه اندازی می شد.

وی ادامه داد: پارکینگی با هدف ساخت یک مال تجاری عظیم ساخته شده بود که حالا نگاه کاسب کارانه به آن نزدیک به انسان محوری شده است. به این نقطه پلازا می گفتند و حالا اسمش را میدانگاه گذاشتند، من پیشنهاد دادم که اسم اینجا اگر پاتوق شهری هم بگردد، خوب است.

وی همچنین گفت: پلازاها شبیه قهوه خانه های بسیار عظیم است که شهروندان را کنار همدیگر جمع می نماید.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه ساخت 5 پلازا در برنامه پنج ساله سوم دیده شده است، تاکید نمود: مهم ترین آن محور نیلوفری است و بهتر است آنجا هم هر چه زودتر ساخته و در اختیار مردم قرار داده گردد.

هاشمی با اشاره ضرورت توجه به موضوع TOD افزود: در اینجا 14، 15 میلیارد تومان هزینه شد، اگر 3 یا 4 میلیارد تومان دیگر هزینه می کردید، ایستگاه متروی امیرکبیر هم افتتاح می شد؛ طی بازدیدی که داشتم کار زیادی از پروژه نمانده و می شد ایستگاه مترو آن را هم افتتاح کرد.

وی با بیان اینکه تمرکز مدیران شهری باید بر توسعه حمل و نقل عمومی باشد، تاکید نمود: در طراحی میدان های مهم مانند بهارستان و غیره به خیابان و میدان توجه شده اما به کریدور زیر زمینی که 40 هزار نفر می خواهند در آن تردد نمایند، بی توجهی شده است.

هاشمی همچنین با گرامیداشت فرارسیدن ماه محرم و ایام حماسه حسینی گفت: با گذشت 14 قرن از شهادت سالار شهیدان، شاهد هستیم شور حسینی همچنان در قلوب انسان های آزاده دنیا تازه است و هر ساله آتش این عشق دنیای به آزادگی، انسانیت و نیکی ها، برافروخته تر می گردد.

وی ادامه داد: در طول این 1400 سال، بارها و بارها رخدادهایی در جهت خاموش کردن این شعله ابدی، به وقوع پیوسته است. مرقد مطهر سیدالشهدا بارها با خاک یکسان شده، و حتی به آب بسته شده است اما اراده الهی و فطرت پاک انسانی، این پرچم را برافراشته نگهداشته و امروز هم شاهد هستیم با وجود کرونا، شور عاشورایی حتی با عمق و سوز بیشتری در دل دوستداران اباعبدالله علیه السلام زبانه می کشد.

هاشمی افزود: مهمترین وظیفه ما در برابر رسالت حسینی، تبدیل این شور به شعور، و این هیجان به رفتار و خلقیات حسینی است. اباعبدالله الحسین رسالتی نه تنها برای شیعیان و مسلمانان، بلکه برای انسان ها در همه تاریخ داشت، که راستا رشد و تعالی را برویشان بگشاید، و آنها را به فطرت پاک خویش بازگرداند. اصحاب و یاران حضرت، در سریع ترین زمان ممکن این راستا نجات، و این راه بازگشت به خویشتن خویش، و خداگونه شدن را پیمودند. و اینک نوبت ماست که در زیر بیرق حسینی، در این راه گام برداریم.

وی ادامه داد: از نشانه های درستی و قبولی عزاداری بر سالار شهیدان، تحول و بهبود درونی است پس اگر پس از عاشورا به انسان های بهتر و دارای فضایل اخلاقی، صداقت، درستکاری، وفای به عهد و نیکوکاری بیشتری تبدیل شدیم، سیدالشهدا مهر قبولی بر عزاداری مان زده است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین روز پزشک را به قشر محترم پزشکان، و خادمان بخش سلامت که سخت ترین شرایط را در مقطع فعلی تجربه می نمایند، تبریک گفت.

  • میدانگاه ها رضایت و استقبال شهروندان را در پی دارد

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران هم در این مراسم گفت: میدانگاه ها و پلازاهای شهری سبب جذب شهروندان به فضاهای شهری می گردد و این امر در راستای انسان محوری خواهد بود.

علی اعطا افزود: این پروژه از پروژه های ارزشمند سازمان نوسازی و در راستای توسعه محیط شهر است که توسط شهرداری دنبال شده است.

وی در مقایسه این میدانگاه با پلازای میدان ولیعصر گفت: آن پلازا صد روز پس از ایجاد هم سوت و کور بود اما در خصوص پلازای امیرکبیر، طی بازدید شخصی اینجانب در روز گذشته مشاهده شد که با استقبال خوب مردم روبرو شده است.

اعطا ادامه داد: مجموعه میدانگاه امیرکبیر یک روز پیش از افتتاح علاقه و مشارکت مردم را به سوی خود جذب نموده است و چنین فضایی احتیاج به برنامه بهره برداری دارد و باید برای آینده آن و بهره برداری از آن برنامه ریزی صورت بگیرد.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، این اتفاق سال گذشته در افتتاح پلازای هفت تیر صورت نگرفت.

منبع: همشهری آنلاین

به "ساخت 5 پلازا در برنامه پنج ساله سوم پایتخت ، محور امیرکبیر شروع پدیده ای نوین در مدیریت شهری تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت 5 پلازا در برنامه پنج ساله سوم پایتخت ، محور امیرکبیر شروع پدیده ای نوین در مدیریت شهری تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید