مرضیه برومند: مخاطبان شهرک کلیله ودمنه بچه ها دهه شصت هستند

به گزارش وبلاگ نرم افزار جیرا، مرضیه برومند این روز ها با شهرک کلیله ودمنه دوباره به خانه های ما آمده است؛ او سال­ هاست که با آثارش هم بچه ها و هم بزرگ سالان را مخاطب قرار می­ دهد. او هیچ وقت خودش را محدود به یک ژانر یا گروهی از مخاطبان ننموده، به اقتضای شرایط کوشش نموده است تا آیینه ای ظریف، شوخ طبع و لطیف از شرایط جامعه و گروه های مخاطب باشد.

مرضیه برومند: مخاطبان شهرک کلیله ودمنه بچه ها دهه شصت هستند

تبادل نظری خبرآنلاین با مرضیه برومند را در ادامه می خوانید:

محور های مختلفی را در این تبادل نظر آنالیز نموده ایم، ازجمله اینکه چرا هر وقت کار عروسکی ساخته می گردد، بسیاری انتظار دارند آن اثر برای بچه ها باشد؛ این تصوری اشتباه است. عروسک و نمایش عروسکی ریشه در آیین و اسطوره دارد، بسیاری از متون سخت، فلسفی، عمیق و جدی از نویسندگان بزرگ جهان در قالب تئاتر عروسکی اجرا شدهاند. عروسک این قابلیت را دارد تا مفاهیم عمیق را بهتر انتقال دهد و تنها مختص به جهانی بچه ها نیست.

محور دیگر تبادل نظری ما، انتظاری است که همواره از هنرمند می رود؛ اینکه همواره در یک ژانر و برای یک گروه مخاطب کار بسازد، مرضیه برومند دراین باره تأکید داشت: مگر روی پیشانی من نوشته شده که همواره باید برای بچه ها کار کنم، من سریال های متعددی برای بزرگ سالان ساخته ام، هرچند در تمام آن کار ها دقت کردم که کار برای همه گروه های سنی مناسب باشد، چرا که کار از تلویزیون پخش می شد و همه خانواده تلویزیون می بینند و شاید کنترلی روی آن نباشد.

در کارنامه او هم مدرسه موش ها دیده می گردد، هم آرایشگاه زیبا، هم خونه مادربزرگه و هم کارگاه شمسی و همکارش مادام و بسیاری آثار دیگر.

مرضیه برومند می گوید: یکی از دلایلی که من امروز برای بچه ها اثر نمی سازم، این است که دیگر در دور و اطراف من کودکی نیست، این مسئله ای است که باید درباره آن مفصل صحبت کنیم. (چرا شرایط به سمتی رفته که جوانان امروز بچه دار نمی شوند یا نمی خواهند بچه داشته باشند.) به این علت واضح من سراغ مخاطبان خودم یعنی متولدین دهه شصت و هفتاد رفتم و برای آنان شهرک کلیله ودمنه را ساختم تا نکاتی که پیرامون زندگی امروز این نسل می بینم به آن ها بگویم که امیدوارم تأثیرگذار باشد.

محتوای سریال شهرک کلیله ودمنه بخشی دیگری از این تبادل نظر بود؛ مرضیه برومند از انتخاب نام می گوید: دقت کنید نام اثر ما شهرک کلیله ودمنه است و نه کلیله دمنه درواقع به عنوان این نام از آن اثر وام گرفته شد وگرنه هیچ ارتباط معناداری میان سریال شهرک کلیله ودمنه با کتاب آن نیست؛ آن کتاب هم ارتباطی به بچه ها ندارد، فقط تمام شخصیت ها حیوانات هستند و در سریال ما هم همه شخصیت ها حیوانات هستند؛ اما این بهانه ای بود تا من در قالب عروسک حیوانات به مسائل روز بپردازم.

برومند در این تبادل نظری مفصل نکات بسیاری گفت از جمله اینکه این روز ها منتقدی جدی وجود ندارد تا کار او را نقد کند و او را به چالش بکشد. اینکه فضای مجازی پر شده است از قضاوت های بدون مطالعه و دم دستی که می تواند به همه آسیب بزند.

این کارگردان بعلاوه گفت: این روز ها جوانان بسیار خلاقی در کار عروسکی فعال هستند، اما توان مبارزه نسل قبل را ندارند و زود خسته می شوند و کنار می کشند که این خود آسیبی جدی به این نوع فراوری هنری است و حتی استمرار و حیات این حرفه نمایشی را به چالش می کشد.

نبود امکانات و سختی کار عروسکی از انتخاب صداپیشگان تا ساخت عروسک و دکور و... از محور های دیگر این تبادل نظر بود، مرضیه برومند از عشقش به ایران، مردم، زبانها، گویش ها و لهجه ها گفت و تأکید داشت: ما ایرانیان، قرن هاست با تکثر اقوام و مذاهب و همه اختلاف ها در کنار هم زندگی نموده ایم و این گوهری است که همه باید آن را حفظ کنیم.

منبع: فرارو

به "مرضیه برومند: مخاطبان شهرک کلیله ودمنه بچه ها دهه شصت هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرضیه برومند: مخاطبان شهرک کلیله ودمنه بچه ها دهه شصت هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید