نبرد در استودیو؛ آیا ادامه لیگ عدالت ساخته خواهد شد؟

به گزارش وبلاگ نرم افزار جیرا، با گذشت زمان و معین شدن آمار استقبال از لیگ عدالت: نسخه زک اسنایدر یک نکته واضح و قطعی می گردد؛ این فیلم چهار ساعته یک موفقیت تجاری کامل برای اچ بی او مکس (HBO Max) به شمار میرود. اچ بی او مکس شبکه استریم آنلاینی است که زیر نظر کمپانی وارنرمدیا فعالیت می نماید. هر چند این روزها افراد بسیاری برای تماشای گودزیلا علیه کونگ و مورتال کامبت حق عضویت اچ بی او مکس را پرداخت می نمایند اما در موفقیت لیگ عدالت زک اسنایدر هیچ شکی نباید کرد.

نبرد در استودیو؛ آیا ادامه لیگ عدالت ساخته خواهد شد؟

با این وجود وارنرمدیا (WarnerMedia) (شرکت مادر استودیوی برادران وارنر که صاحب آن ای تی اند تی غول مخابراتی است) پیش تر اعلام نموده بود هیچ علاقه ای به ادامه دادن اسنایدرورس ندارد. اسنایدرورس یا دنیا اسنایدر لفظ مشهوری است که پس از پخش لیگ عدالت: نسخه زک اسنایدر به دنیای اطلاق شد که اسنایدر پیشتر قرار بود ساخت آثارش را مدیریت کند. اسنایدر به دلیل مرگ دخترش و همین طور اختلافات با تهیه نمایندگان برادران وارنر از پروژه کنار رفت. با تصمیم کمپانی وارنر این دنیاِ سینمایی پس از بیرون رفتن اسنایدر دچار تغییرات زیادی شد که یکی از نمونه های آن استخدام جاس ویدن، کارگردان اونجرها برای اتمام و اصلاح لیگ عدالت بود.

طبق گزارش ها، فیلم بعدی فلش آخرین فیلم دنیا اسنایدر است و از آن به بعد بتمن رابرت پتینسون، (بتمن ساخته مت ریوز که در مراحل پس فراوری واقع شده است) تنها بتمنی خواهد بود که روی پرده سینما می رود. اما این نظر وارنرمدیا است و ای تی اند تی (AT&T) و اچ بی او مکس ممکن است موافق این تصمیم نباشند. اگر از اختلافات پشت صحنه لوکاس فیلم بر سر فرنچایز جنگ ستارگان چیزی شنیده اید بدانید پشت صحنه فیلم های دی سی هم پر از همین اختلافات است. اختلافاتی که یک جنگ تمام عیار مخفی به راه انداخته.

در این جنگ چند گروه در جبهه مقابل هم قرار دارند. یکی از دو جبهه موافق و دیگری مخالف ادامه اسنایدرورس هستند. جبهه مخالف را تیم سازمانی و بزرگترین گروه موافق را تیم مالکین نام گذاری می کنیم. برادران وارنر همواره به اسم کمپانی شناخته شده که ارتباط خوبی با مؤلفان سینمایی دارد. کمپانی که کمتر حین مراحل فراوری فیلم در کار فیلم سازانی که استخدام نموده دخالت می نماید اما نقطه سیاه کارنامه آن ها همواره آثار دی سی بوده.

فرقی نمی نماید کدام تهیه نماینده یا کدام تیم خلاق پشت پروژه های دی سی فعالیت نمایند، هیچ کدام از آثاری که وارنر و دی سی برای پاسخ دادن به پیروزیت های رقیبشان مارول ساخته اند پیروز نبوده. از فیلمی مثل فانوس سبز با بازی رایان رینولدز گرفته تا به امروز. دلیل چنین تفاوتی کاملا واضح و ساده است. مارول رییسی به نام کویین فایگی دارد. کوین فایگی در درجه اول یک تهیه نماینده با تجربه است که کار خودش را از صفر در استودیوها شروع نموده و با دستیاری در آثار مهم خودش را به بالای هرم استودیویی رسانده. همه این ها در حالی است که فایگی عاشق کامیک است و مدیوم را به خوبی می شناسد.

از طرف دیگر استودیو برادران وارنر تهیه نماینده های زیادی دارد اما حتی یکی از آن ها هم کامیک بوک ها را نمی شناسد و مخاطبانشان را نمی فهمد. آن ها متخصصان خبره زیادی در زمینه کامیک بوک دارند. مشکل اما اینجا است که هیچ کدام از آن ها نمی دانند چطور دانششان درباره کامیک بوک را به فیلم تبدیل نمایند. تیم سازمانی از مدیرانی مانند والتر هامادا، رییس دی سی فیلمز، آن سارنوف، مدیر عامل برادران وارنر، توبی امریک، رییس هیأت مدیره برادران وارنر و بسیاری از تهیه نماینده های سازمانی برادران وارنر تشکیل شده که در تصمیم گیری هایشان طی یک دهه اخیر باعث شکست آثار دی سی شده اند. این مجموعه تصمیمات از عجله برای معرفی شخصیت بتمن و تغییر فیلم نامه در بتمن علیه سوپر را شمل می گردد و تا خرابکاری کامل لیگ عدالت و جوخه انتحار.

نکته اینجا است که پس از شکست های پی در پی این تهیه نماینده ها قبول نموده اند که ویژگی های لازم در راستای تکرار پیروزیت مارول برای ساخت فیلم های به هم مرتبطِ وفادار به کامیک بوک ها را ندارند. اما به جای این که به طور کل از ساخت چنین آثاری ناامید شوند استراتژی هوشمندانه ای را به کارگرفته اند، استراتژی ای که آن را استراتژی دارتی می نامیم. تعدادی سیبل روی دیوار مقابلتان در نظر بگیرید شما توانایی هدف گیری و پرتاب دقیق ندارید. چه کار می کنید؟ هر چه دارت دارید را به سمت دیوار پرتاب می کنید و در پایان می بینید کدامشان به هدف خورده.

مایکی ساتن در مجله گیکاسیتی درباره استراتژی وارنر این طور می نویسد: وارنر دیگر برای ساخت یک دنیا سینمایی مرتبط به هم کوشش نخواهد نمود. بلکه کاراکترهایی از آثار اسنایدر، که باور دارد بلیط میفروشند را دست چین می نماید و برایشان فیلم می سازد. این کارکترها شامل واندروومن گل گدو، آکوامن جیسون موموا، میرای امبر هرد و فلش ازرا میلر است. فرنچایزهای آکوامن و واندوومن ریبوت نخواهند شد آن ها فقط در ادامه، فیلم های اسنایدر را نادیده می گیرند و هیچ ارجاعی بهشان نمی دهند.

زمانی که واندروومن و آکوامن یک بتمن را دیدار نمایند آن بتمن رابرت پتینسون خواهد بود. ساتن همین طور شرح می دهد وارنر برنامه دارد به گونه ای آثارش را جلو ببرد که انگار بتمن هرگز وجود نداشته. مسائل این ایده را هم در فیلم آ ینده فلش حل خواهد نمود، فیلمی که بن افلک هم در آن حضور خواهد داشت. اثری که در واقع اقتباس کامیک فلش پوینت و بحران در زمین های بی نهایت است. بحران در زمین های بی نهایت سری کامیک بوکی که در اواسط دهه هشتاد منتشر شد و مالتی ورس دی سی را ریبوت نموده و به یک یونیورس تبدیل کرد. کامیک های دی سی از آن موقع به پیش از بحران و بعد از بحران تقسیم می شوند.

ساتن به این نکته اشاره می نماید که بتمن بن افلک همان نقشی را بازی خواهد نمود که سوپرگرل یا فلش در کامیک بحران در زمین های بی نهایت بازی نموده اند فدا کردن خود برای نجات دیگران در حالی که یاد و نامشان برای همواره از بین خواهد رفت. با توجه به حضور مایکل کیتن در فیلم او تنها بتمن بعد از فلش خواهد بود، بتمنی که بازنشسته شده و ردایش را به رابرت پتینسون واگذار می نماید. درباره رابرت پتینسون هم باید این نکته یاد آوری گردد که رابرت پتینسون انتخاب استودیو یا همان تیم سازمانی برای نقش بتمن بود، در حالی که طبق گزارش ها مت ریوز، کارگردان فیلم بتمن نیکلاس هولت را برای این نقش در نظر داشته. نکته ای که احتمالا دلیل رابطه کاری پرتنش این دو در فراوری فیلم بوده.

ساتن در مجله گیکاستی ادامه می دهد: ادامه راهِ دی سی قرار است آثار را از هم جدا کند. آن ها قصد دارند هر چه دارند را به سمت دیوار پرتاب نمایند و سپس ببینند چه چیزی به هدف خورده منطقشان هم این طور خواهد بود؛ اگر هاور من را دوست ندارید شاید از ریبوت سوپرمن به وسیله جی.جی آبرامز یا بیتل من خوشتان آمد. به هر حال لزومی ندارد همه اش را تماشا کنید. با چنین استراتژی تهیه نماینده های اجرایی وارنر هیچ دانش پیشینی از کامیک بوک ها لازم ندارند آن ها فقط به هر پروژه جداگانه نگاه نمایند و درباره پیروز بودن یا نبودنش تصمیم می گیرند. به نظر می رسد آن ها قصد دارند آثار مختلفی را روانه بازار نمایند آثاری که الزاما قرار نیست به منابع اقتباسشان یا همان کامیک بوک ها وفادار بمانند. کامیک بوک ها فقط به اسم ایده های ابتدایی استفاده خواهند شد. ایده هایی که ممکن است به چیزهای کاملا متفاوتی تغییر نمایند. دستکاریشان نمایند تا به مد امروز تبدیل شوند.

تیم سازمانی انتخاب های اسنایدر برای واندروومن و آکوامن را قبول دارند اما به اسم مثال درباره بتمن به انتخاب خودشان، رابرت پتینسون باور دارند. از طرفی منابع کامیک بوک فقط یک نقطه شروع است نه منبع اقتباسی که باید به آن وفادار بود و جدی اش گرفت. این چیزی است که ان سارنوف (مدیر عامل برادران وارنر) باور دارد ما باید درباره اش هیجان زده باشیم و مرتبط بودن دنیا سینمایی اسنایدر را از یاد ببریم.

بازگردیم به جنگ پشت صحنه. دو نیرو در مقابل اعمال تیم سازمانی قرار دارند که مهم ترینشان تیم مالکین هستند. تیم مالکین تشکیل شده از مدیریت کمپانی ای تی اند تی است شرکت مخابراتی که تازه به صنعت فیلم سازی وارد شده. کمپانی اعظم ای تی اند تی در سال 2018 کمپانی تایم وارنر و متعلقاتش را خرید. تایم وارنر از آن پس با نام وارنرمدیا فعالیت می نماید. استودیوی فیلم سازی برادران وارنر و HBO تعدادی از زیرمجموعه های وارنرمدیا هستند. تیم مالکین اهمیت زیادی به اکران فیلم ها در سینما نمی دهند برعکس اچ بی او مکس است که برایشان مهم است. چرا که باور دارند آینده در دستان سایت های استریم است.

تیم مالکان همان تیمی است در ابتدای امر با وجود مخالفت شدید کمپانی وارنر به لیگ عدالتِ زک اسنایدر چراغ سبز نشان داد. این تیم همان تیمی است که قصد داشت تمام آثار سینمایی وارنرمدیا در سال 2021 را در اچ بی او مکس پخش کند آن هم بدون توجه به این که وارنرمدیا و عملا تمام هالیوود از این تصمیم عصبانی و خشمگین اند. از نقطه نظر ای تی اند تی اکران سینمایی عملا شبیه یک کمپین تبلیغاتی برای فیلم هایی است که اصل فروششان روی اچ بی او مکس انجام خواهد شد.

سؤال دیگر این است که حالا خود دی سی فیلمز کجای داستان قرار می گیرد. تا جایی که برای دی سی اهمیت دارد آن ها ذاتا با هیچ طرف این نزاع نه الزاما سر جنگ دارند و نه تعلق خاطری. آن چه باعث می گردد دی سی به هر کدام از این دو طرف نزدیک گردد منافعش است. علاقه دی سی افزایش کاربران اچ بی او مکس است اما این علاقه به معنای مخالفت با تیم سازمانی نیست. اگر استراتژی دارتی تیم سازمانی باعث افزایش کاربرهای اچ بی او مکس گردد آن ها هیچ مخالفتی نخواهند داشت. نکته اما اینجا است که اسنایدرورس تعداد زیادی مخاطب ثابت شده دارد که دی سی ابدا دوست ندارد اجازه دهد از دست بروند. آن ها به ارزیابی پیروزیت نسخه اسنایدر ادامه خواهند داد. اگر پیروزیت این فیلم به مقدار کافی بود بدون توجه به احساس وارنرمدیا نسبت به اسنایدرورس می توانند به جبهه موافقان اسنایدرورس بپیوندند و آن را در اچ بی اومکس ادامه دهند.

به اسم مثال کمپانی وانر در ابتدای امر موضعی قطعی نسبت به پخش نشدن نسخه اسنایدر داشت تا جایی که فوربز به نمایندگی از این کمپانی در مقاله ای پخش نسخه جداگانه زک اسنایدر از لیگ عدالت را غیر ممکن دانست. اما با تصمیم تیم مالکان هنوز یک سال و نیم هم از آن مقاله نگذشته و نسخه اسنایدر بعد از فیلمبرداری های مجددی که هفتاد میلیون دلار خرج برداشت در اچ بی او مکس پخش شده. به نقل از اسمال اسکرین، اچ بی او مکس و نتفلیکس برای ارائه قراردادی اختصاصی به زک اسنایدر با هم در حال رقابتند. ما با مایکی ساتن صحبت کردیم او به ما گفت که ای تی اند تی میخواهد دست وانر مدیا را از آن پروژه کوتاه کند. تیم مالکین قصد ندارد آن پروژه را تمام شده بداند.

به همین دلیل ای تی اند تی با نگاه ویژه ای به آثار وارنرمدیا نگاه می نماید. استراتژی تازه وارنرمدیا بهتر است به زودی جواب دهد. به اسم مثال طبق اگزارشات رسیده هامادا و تیمش انرژی زیادی روی فیلم تازه بتمن با بازی رابرت پتینسون گذاشته اند. و اگر بتمن پیروز نگردد تغییرات زیادی را در افراد رده بالای دی سی فیلمز شاهد خواهیم بود. به زبان دیگر حزب سازمانی قدرت و آزادی کامل ندارند و در صورت پیروز نبودن، چیزهای بسیاری می تواند تغییر کند. همان طور که پیشتر هم اشاره کردیم تیم های دیگری هم وجود دارد که باید آن ها را هم در نظر بگیریم.

بازیکن دیگر این بازی راک یا دواین جانسون است. در سمت او همسر پیشین و ایجنت حال حاضرش، دانی گارسیا و دوست راک که مشتری دیگر دانی گارسیا هم هست، یعنی هنری کاویل واقع شده است. بلک آدام که راک قرار است نقشش را بازی کند یکی از بزرگترین اتفاقات دی سی به روی پرده است. فیلمی که تأثیر زیادی روی ادامه کار فیلم های دی سی خواهد داشت. یادتان باشد که فیلم هایی که در سینما اکران خواهد شد در حیطه تیم سازمانی قرار دارند. نکته اینجا است که راک می خواهد کاراکترش در مقابل سوپرمن قرار بگیرد و آن هم نه هر سوپرمنی سوپرمن هنری کاویل. طبق گزارش ها داستان بک گراند آن سوپرمن طبق لیگ عدالت: نسخه زک اسنایدر خواهد بود نه نسخه جاس ویدن. این نکته باعث می گردد که تیم راک به تیم مالکان نزدیک تر باشند تا حزب سازمانی.

تیم سازمانی کوشش دارد راک را برای کار کردن طبق استراتژیشان راضی کند. دلیل این عمل هم تعیین است. او یکی از پیروز ترین بازیگران سال های اخیر سینما است. با همه استرانژی هایی که حزب سازمانی دارد فیلم بلک آدام راک نزدیک ترین چیزی است که این تیم به یک پیروزیت تمام عیار دارند. در صورت حضور راک آن ها به احتال خیلی زیاد یک بمب باکس آفیس در اختیار خواهند داشت.

تیم مالکان، تیمی که هوادار اسنایدرورس است می داند که اسنایدرورس جامعه هوادارهای ثابت شده ای دارد. مخاطب ها برای این فرنچایز پیشتر ساخته شده اند، وجود دارند و حاضرند پول خرج نمایند. اما برعکس همه حرف های مدیران برادران وارنر هنوز روی هوا است. تیم سازمانی فقط می تواند امید داشته باشد که بخشی از مجموعه هواداران از فیلم ها حمایت نمایند، مخاطبان به تماشا فیلم هایشان بیایند و تازه در صورت خوب بودن فیلم ها مخاطبان تبدیل شوند به هوادارانی ثابت. پس آن ها فعلا هیچ مخاطب ثابتی برای آثارشان ندارند. به همین دلیل به راک احتیاج دارند. او می تواند مخاطبانی که کمپانی می خواهد را به سینما بیاورد تا فیلم را ببینند و اگر خوششان برای تماشا بقیه هم منتظر بمانند.

منبع: Midnights Edge

منبع: دیجیکالا مگ

به "نبرد در استودیو؛ آیا ادامه لیگ عدالت ساخته خواهد شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبرد در استودیو؛ آیا ادامه لیگ عدالت ساخته خواهد شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید