نوشیدنیهای دل چسب در فصل تابستان

به گزارش وبلاگ نرم افزار جیرا، هر چه روزهای تابستان طولانی تر و گرم تر می شوند، خنک ماندن در این هوا سخت تر و سخت تر می گردد. برای خنک ماندن فقط نوشیدنی های یخی و خنک و کولر کافی نیست. این میوه ها و سبزیجات به شما یاری می نمایند در گرمای هوا خنک بمانید هر چه روزهای تابستان طولانی تر و گرمتر می شوند، خنک ماندن در این هوا سخت تر و سخت تر می گردد. برای خنک ماندن

نوشیدنیهای دل چسب در فصل تابستان

نوشیدنیهای دل چسب در فصل تابستان

هر چه روزهای تابستان طولانی تر و گرم تر می شوند، خنک ماندن در این هوا سخت تر و سخت تر می گردد. برای خنک ماندن فقط نوشیدنی های یخی و خنک و کولر کافی نیست.

این میوه ها و سبزیجات به شما یاری می نمایند در گرمای هوا خنک بمانید هر چه روزهای تابستان طولانی تر و گرمتر می شوند، خنک ماندن در این هوا سخت تر و سخت تر می گردد. برای خنک ماندن فقط نوشیدنی های یخی و خنک و کولر کافی نیست، غذاهایی که مصرف می کنید هم می توانند در این زمینه به یاریتان بیایند.

خوشبختانه در هیچ زمان دیگری ارسال به مقدار تابستان نمی توان از خوردن لذت برد. از گیلاس و آلبالو گرفته تا هلو و شلیل، انواع و اقسام میوه های خوشمزه در این فصل پرطراوت موجود است. نکته جالب توجه این است که خیلی از این میوه ها و سبزیجات به پایین آوردن دمای بدن هم یاری می نمایند.

در این مقاله سه میوه و سبزیجات بسیار مفید برای بالا بردن انرژی و خنک نگه داشتن بدنتان معرفی می کنیم.

میوه های خنک نماینده:

میوه ها محتوی آب بالاتری دارند و سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدآن ها هستند که برترین راه برای خنک ماندن در تابستان است. این میوه ها شامل انگور، سیب، گلابی، هلو، گیلاس، آلبالو، شلیل و مرکباتی مثل پرتقال می گردد. می توانید به روش های مختلف در رژیم غذایی خود از میوه ها بهره ببرید. می توانید آن ها را در سالاد بریزید، با شیر و ماست مخلوط کنید یا به صورت خام به عنوان میان وعده بهره ببرید.

هندوانه

هیچ چیز بهتر از هندوانه گرمای طاقت فرسای زمستان را کمتر نمی نماید. پس زمانش رسیده که این میوه تابستانی را وارد رژیم غذایی روزانه تان کنید. هندوانه از 90 درصد آب تشکیل شده است که به حفظ آب بدنتان در گرما یاری می نماید. علاوه بر آب، حامی مقدار زیادی از ویتامین C و A نیز می باشد، فاقد چربی است و سرشار از لیکوپن، آنتی اکسیدان است که از بروز سرطان و بیماری های قلبی - عروقی جلوگیری می نماید.

امتحان کنید: تکه های هندوانه را همراه با پنیر فتا، کمی روغن زیتون و سرکه بالزامیک و مقداری گرد ریحان مخلوط کنید و سالادی ویژه برای تابستان بسازید.

مرکبات

مرکبات شامل پرتقال، گریپ فروت، و لیمو جزء خنک نماینده ترین میوه ها هستند. این میوه ها در کنار طعم بسیار خوشمزه ای که دارند، شما را سالمتر و جوانتر نگه می دارند. مصرف مرکبات به خاطر محتوی بالای فیتونوترینت هایی که به عنوان آنتی اکسیدان هایی مثل فلاوانون، آنتوسیانین، پولی فنول و ویتامین C در بدن عمل می نمایند، برای سلامت پوست نیز بسیار مفید هستند. این میوه ها بعلاوه برای هضم و گوارش غذاها نیز مفیدند و به تجزیه غذاهای پرچرب یاری می نمایند،

امتحان کنید: هر روز صبح را با یک لیوان آب لیمو تازه آغاز کنید. این نوشیدنی که کمی اسیدی است، به پاک کردن سیستم بدنتان و بالابردن سطح انرژیتان یاری می نماید.

سبزیجات خنک نماینده:

تعداد زیادی از سبزیجات هستند که به پایین آوردن دمای بدن در گرما یاری می نمایند. برترین نمونه های آن خیار، تربچه، کاهو و سبزی هایی مثل اسفناج و آروگولا و گیاهانی مثل نعناع می باشد. همه این ها حاوی مقدار قابل توجهی آب هستند و می توانند خون را رقیق نموده و به بدن برای آزاد کردن گرما یاری نمایند. این سبزیجات را می توانید به اشکال مختلف در برنامه غذاییتان بهره ببرید. از آن ها در سالاد و غذاهای تایلندی بهره ببرید.

خیار

خیار با محتوی آب بسیار بالایی که دارد، همراه با طعم تازه ای که دارد یکی از برترین سبزیجات در تابستان به شمار می رود. دیرزمانی است که خیار را با ویژگی های پزشکی بی شمارآن می شناسند . این سبزیجات، خاصیت ادرار آور دارد که به بیرون کردن سموم و مواد زائد از بدن یاری می نماید و طراوت و تازگی پوست و بافت ها را حفظ می نماید. خیار بسیار کم کالری است و کمترین مقدار قند، کربوهیدرات و چربی را در خود دارد. بعلاوه حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین B، فسفر، کلسیم، روی و سایر مواد معدنی است.

امتحان کنید: از خیار خرد شده می توانیددر ساندویچ های خود بهره ببرید یا همراه با ماست، لیمو و نعناع، آب دوغ خیار درست کنید.

تربچه

این سبزی معمولا محبوبیت چندانی ندارد. با رنگ زیبای قرمز متمایل به بنفش وداخل سفید رنگ و خوشمزه خود، آنقدرها که باید مورد استقبال قرار نمی گیرند. این سبزی محتوی آب بسیار بالایی دارد و منبع بسیار خوبی از ویتامین C می باشد که خواص آنتی اکسیدانه و ضد التهابی دارد. بعلاوه منبع خوبی از پتاسیم است که به پایین آوردن سنگ کلیه و سکته یاری می نماید. سولفور، آهن و ید هم در خود دارد.

امتحان کنید: یکی از برترین راه ها برای استفاده از تربچه، ایجاد برش های بسیار نازک و استفاده از آن در سالاد سبزیجات و سالاد پاستا است.

نعناع

هم نعناع و هم قرص نعنا خواص خنک نمایندگی بسیار بالایی دارند و رایحه تند آن می تواند تنبلی که در فصل گرما در همه ما ایجاد می گردد را از بین می برد و برای مدتی طولانی گیاه شناسان از این گیاه برای ساخت چای های گیاهی، پماد، و سایر محصولات برای تسکین فکر و جسم، استفاده می کردند. علاوه بر این ها، نعناع به گوارش و التهاب نیز یاری می نماید که در فصل تابستان یاری بسیار خوبی است.

امتحان کنید: تی بگ چای سبز را در آب جوش انداخته و بگذارید خنک گردد، بعد به آن شکر، لیمو و کمی نعناع و اضافه کنید و ایس تی بسیار عالی خواهید داشت.

نکات ساده دیگر برای یاری به خنک ماندن در تابستان:خام خواری کنید

وقتی دمای هوا بالا می رود دیگر کی دوست دارد وقت خود را در آشپزخانه بگذراند ؟ خوشبختانه میوه ها و سبزیجات تازه برترین مواد غذایی برای تابستان هستند که وقت زیادی هم برای آماده کردن آن ها گرفته نمی گردد. اگر مجبورید آشپزی کنید، سعی کنید از آشپزی های سریع و سبک مثل بخارپز کردن و امثال آن بهره ببرید.

ادویه دار کنید

تصادفی نیست که مردم نواحی گرم کره زمین بیشتر غذاهای تند می خورند. یک مقدار میانه از ادویه های تند مثل زنجبیل تازه، فلفل قرمز و سیاه ممکن است که اول دمای بدنتان را بالا ببرند اما در واقع به خنک کردن شما یاری می نمایند. بد نیست که کنار ماهی کبابی و خوراک مرغتان از کمی فلفل قرمز بهره ببرید و در غذاهای دیگر از زنجبیل، روغن کنجد، سویا، سرکه بهره ببرید.

مایعاتتان را به دقت انتخاب کنید.

حفظ آب بدن اهمیت بسیار زیادی در ماه های گرم تابستان دارد. خیلی از علائم گرمای بیش از حد (سرگیجه، خستگی، عدم تمرکز) مربوط به کم شدن آب بدن است. اما نوع مایعاتی که می نوشید هم اهمیت دارند. نوشیدنی هایی مثل نوشابه و نوشابه های ورزشی (که با شکر و نمک مخلوط است) کم آبی بدنتان را بدتر هم می نماید و غذاها و نوشیدنی های بیش از حد سر و خنک (مثل بستنی) هم در گوارشتان، عرق کردن بدن و مکانیزم خنک نمایندگی طبیعی بدن اختلال ایجاد می نماید. پس با این که خوردن بستنی در تابستان خیلی وسوسه انگیز است اما بهتر است که جای آن یک تکه هندوانه نوش جان کنید.

اگر رژیم غذاییتان را به دقت انتخاب کنید مطمئن باشید که گرمای تابستان چندان اذیتتان نخواهد کرد. تنها کاری که باید بکنید این است که کرم ضدآفتابتان را بزنید و از این روزهای شاد تابستانی لذت ببرید.

منبع: نشریه راه کمال شماره 37

منبع: راسخون

به "نوشیدنیهای دل چسب در فصل تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوشیدنیهای دل چسب در فصل تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید