چرا خبری از شبکه های اجتماعی تازه نیست؟

به گزارش وبلاگ نرم افزار جیرا، دیگر از خلاقیت در شبکه های اجتماعی خبری نیست؟

در گذشته کافی بود اپلیکیشنی وارد اپ استور یا گوگل پلی گردد تا کاربران در کمترین زمان ممکن آن را تست و آنالیز نمایند تا شاید با قابلیت جدیدی روبرو شوند. اما الان هیچ دلیلی برای این کار وجود ندارد و کاربران با دلایل بسیار به سمت نرم افزار خاصی می فرایند.

چرا خبری از شبکه های اجتماعی تازه نیست؟

احتمالا شما هم پوشه ای به نام شبکه های اجتماعی در گوشی خود دارید، ولی تنها 4 5 برنامه را در آن نگهداری می کنید، البته نصب برنامه دلیلی برای استفاده از آنها نیست. چطور شده است که کار به اینجا رسیده است؟ در ادامه با وبلاگ نرم افزار جیرا همراه باشید.

البته که حجم برنامه هایی که هرروزه منتشر می شوند به شدت زیاد است و اگر کسی از یک برنامه مربوط به گوگل درایو خبر دهد که می تواند ذخیره سازی تصاویر در گوشی را بهبود بخشد، قطعا آن را خیلی زود امتحان خواهم کرد. اما قانع شدن برای آنالیز و استفاده از یک برنامه شبکه اجتماعی نو دیگر آن چنان مجذوب کنندهیتی ندارد؛ چرا که انگار دیگر همه این برنامه ها کاری بسیار شبیه به هم اما در ظاهر متفاوت انجام می دهند. چند وقتی است که نسخه منبع باز از توییتر با نام Mastodon معرفی شده است و هیجان زیادی در خصوص آن وجود دارد؛ اما تعیین است که این چنین برنامه هایی تنها تکانه های لحظه ای برای مخاطبان دارند و پس از مدتی کاملا از یاد ها می فرایند.

بر اساس گزارشی از Pew، تعداد بیشتری از بزرگ سالان هرروزه متمایل به استفاده از شبکه های اجتماعی می شوند. با اینکه تعداد کاربران با سرعت کمی در حال افزایش است؛ اما تا به امروز هیچ گاه این فرایند رشد متوقف نشده است. در این گزارش آمده که پنج شبکه اجتماعی پرطرفدار عبارتند از: فیس بوک، اینستاگرام، پینترست، توییتر و لینکداین. این ها همان پلتفرم هایی هستند که در سال 2016 بیشترین مقدار استفاده در میان کاربران را داشته اند.

تحلیلگر مؤسسه معتبر گارتنر درباره اضافه نشدن تنوع بیشتر به شبکه های اجتماعی می گوید:

فکر می کنم هدف کلی از شبکه های اجتماعی در بین فیس بوک، توییتر، لینکداین و دیگران تقسیم شده است و آن ها با تقسیم کردن سهم بازار بین خود، توانسته اند تسلط زیادی بر کاربران پیدا نمایند. اپلیکیشن هایی هستند که هرروزه داغ می شوند و مورد توجه قرار می گیرند؛ اما کاربران گوشی های هوشمند دیگر شبیه به زمانی که تازه فناوری موبایل رونق گرفته بود، اپلیکیشن های زیادی دانلود نمی نمایند. همه این ها به این معنی است که اپلیکیشن های نو چالش بزرگی برای گرفتن توجه، کاربر و وفاداری در پیش رو دارند.

تمایل برای دانلود هر برنامه اجتماعی نو به صورت قابل توجهی کاهش پیدا نموده است. مواردی مانند محدودیت در فضای ذخیره سازی گوشی های هوشمندمان، دردسر ثبت نام برای شبکه های نو و نقص اپ استور ها در کشف موارد مجذوب کننده و نو و نشان دادن آن ها به کاربران دلایلی هستند که دیگر شاهد اوج گرفتن یک شبکه اجتماعی دیگر نیستیم.

بگذارید از چند مثال استفاده کنم. Wuu برنامه نوی است که عملکردی شبیه به اسنپ چت دارد و به وسیله پاول بادنیتز ساخته شده است؛ همان شخصی که چند سال پیش شبکه اجتماعی Ello را ساخت و پس از مدتی که ناگهان تب داغ آن فروکش کرد، سازنده آن مجبور شد کاملا سازوکار این سرویس را تغییر دهد. این چندروزه که Wuu چند عنوان از خبرها را به خود اختصاص داده است، درباره Mastodon هم زیاد می شنویم؛ اما این طور به نظر می رسد که همه این سرویس های نو در نهایت عاقبتی شبیه به Vine در پیش روی خود خواهند داشت و در نهایت بدون نتیجه از بین خواهند رفت.

در چند سال قبل شاید ساختن یک اپلیکیشن که می توانست در مدت زمانی کوتاه دنیای پلتفرم های اجتماعی را متحول کند، کار چندان سختی نبود. اینستاگرام یک نمونه از این تغییرات بزرگی شبکه های اجتماعی است که بسیاری را وارد دنیای تصویری از زندگی های فردی هر شخص نموده و محیطی برای مصاحبه نیز در نظر گرفته است. پیش از آن، توییتر محلی برای ارتباطات و اخبار لحظه ای ساخته بود. اسنپ چت محیطی کاملا منحصربه فرد و متفاوت با پیغام ها و تصاویری به وجود آورده بود که پس از مدتی ناپدید می شدند.

گوگل پلاس را به یاد دارید؟ این شبکه اجتماعی دوست داشت موارد زیادی را در کنار هم قرار دهد، حلقه های از دوستان و آشنایان بسازد، فید های خبری تشکیل دهد تا کاربران بتوانند عکس و متن دلخواه خود را به راحتی به اشتراک بگذارند. در واقع گوگل می خواست رقیبی برای فیس بوک بسازد؛ اما چون این سرویس ارزشی افزوده تر از سرویس های قبلی پیش از خود نداشت، کم کم کاربران خود را از دست داد.

انتخاب اهدافی دقیق و جزئی برای پرورش ایده های مربوط به شبکه های اجتماعی اکنون تنها راه به جای مانده برای توسعه دهندگان است.

در این روزها برنامه های اجتماعی بر ارسال انواع و اقسام پیغام ها متمرکز شده اند که قطعا پتانسیل نوآوری و پیشرفت زیادی دارد. پس نمی توان همه برنامه های اجتماعی نو را زیر سؤال برد و همه را فاقد خلاقیت دانست. شاید در حال گذر از یک مرحله کاملا اجتماعی و در ظاهر یکنواخت به درون فضای پیغام رسان های محدود و شخصی هستیم. به نظر می رسد ساخت یک شبکه اجتماعی نو اکنون کاملا تصادفی شده است.

منبع: الی گشت

به "چرا خبری از شبکه های اجتماعی تازه نیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا خبری از شبکه های اجتماعی تازه نیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید