بلندترین حیوانات حیات وحش؛ از زرافه تا گاو کوهان دار آمریکایی!

به گزارش وبلاگ نرم افزار جیرا، به نظر می رسد که بلندی قد به علت احتیاج حیوان برای رسیدن به برگ های غنی از پروتئین است که در بالا ترین نقطه درختان روییده اند. در بعضی دیگر، راحت و آسوده فرار کردن از دست شکارچیان منجر به این شده که در تکامل نهایی پا های بلندتری داشته باشند.

بلندترین حیوانات حیات وحش؛ از زرافه تا گاو کوهان دار آمریکایی!

به گزارش فرادید، همه گونه های جانوری در طول قرن ها به شیوه ای تکامل یافته اند تا به قد مناسب برای احتیاج های خود برسند. در حال حاضر هم این قد بلند برای حیواناتی مانند زرافه و خرس قهوه ای کاملا ایده آل است.

در بعضی موارد، به نظر می رسد که بلندی قد به علت احتیاج حیوان برای رسیدن به برگ های غنی از پروتئین است که در بالا ترین نقطه درختان روییده اند. در بعضی دیگر، راحت و آسوده فرار کردن از دست شکارچیان منجر به این شده که در تکامل نهایی پا های بلندتری داشته باشند.

در این مطلب هشت حیوان بلند قد حیات وحش را معرفی نموده ایم که ممکن است تا به حال متوجه قد و قواره بلند آن ها نبوده اید:

زرافه

این غول های دوست داشتنی که قدشان در حالت ایستاده بین 14 تا 19 فوت تخمین زده شده است، بلندترین پستانداران روی زمین هستند. مطمئناً، بیشتر قد آن ها (دقیقاً تا هشت فوت آن) بلندی گردن است، اما پا های زرافه نیز می تواند به طور میانه حدود شش فوت باشد و به راحتی از بلندی پا های یک انسان معمولی بیشتر گردد. قد بلند زرافه یک مزیت قابل توجه برای این حیوان بامزه است. با توجه به قد بلند، قدرت بینایی خوب و وارد کردن ضربات قوی، حتی شیر ها هم حریف زرافه ها نمی شوند و نمی توانند آن ها را به راحتی شکار نمایند؛ در نتیجه می توانند 10 تا 15 سال در طبیعت زندگی نمایند.

فیل بیشه آفریقایی

در کنار زرافه از نظر قد، فیل و به طور خاص فیل بیشه آفریقایی (Loxodonta africana) واقع شده است. نر های این گونه ارتفاع شانه ای بین 10.5 تا 13 فوت دارند. نزدیکترین خویشاوند فیل بیشه آفریقایی، فیل جنگلی آفریقایی (Loxodonta cyclotis)، بین هفت تا هشت فوت تا شانه بلندی قدشان است. با توجه به میزان کلی فیل های بیشه ای - با وزن میانه حدود 13500 پوند - شکار آن ها حتی از زرافه ها سختتر است. شیر ها برای شکار فیل های جوان تر کوشش می نمایند، اما موفقیت چندانی کسب نمی نمایند. با این حال، IUCN این گونه را به علت شکار غیرقانونی به دست انسان و از بین رفتن زیستگاه برای زمین های کشاورزی در فهرست در معرض خطر انقراض قرار داده است.

شترمرغ

شترمرغ یکی از شناخته شده ترین پرندگان است. این گونه در بزرگسالی با گردن و پا های بلند خود بین هفت تا 10 فوت قد دارند. پا های بلند شترمرغ به او اجازه می دهد تا با سرعت 45 مایل در ساعت بدود. فقط یوزپلنگ ها به میزان کافی سریع هستند که بتوانند با این پرندگان بزرگ همگام شوند. شترمرغ ها برای دفن تخم های خود گودال هایی در خاک حفر می نمایند و باید گردن خود را پایین بیاورند تا تخم ها را با منقار خود بچرخانند و در زیر زمین جا دهند و با این حرکت از دور به نظر می رسد که سرشان را در شن فرو می نمایند.

خرس قهوه ای

خرس های قهوه ای (Ursus arctos) تعداد زیادی با زیرگونه های متعدد هستند. خرس قهوه ای در آمریکای شمالی گریزلی نامیده می گردد و از بزرگترین گوشتخواران روی کره زمین است. این خرس وقتی روی چهار دست و پای خود قرار می گیرد، حدود پنج فوت تا شانه بلندی دارند. با این حال، هنگامی که آن ها روی پا های عقب خود می ایستند، هشت تا نه فوت بلندی دارند.

خرس های قهوه ای طیف وسیعی از زیستگاه ها را در سراسر آمریکای شمالی و اوراسیا اشغال می نمایند. با وجود انقراض در بعضی منطقه ها، IUCN این گونه را به عنوان یکی از کمترین نگرانی ها در همه جا فهرست می نماید، به جز مدیترانه، جایی که آسیب پذیر است. در حوضه مدیرانه خرس قهوه ای بیشتر با تخریب زیستگاه و شکار غیرقانونی تهدید می گردد.

گوزن آلاسکا

گوزن آلاسکا (Alces alces gigas) یکی از گیاهخواران قدرتمند در آلاسکا و یوکان است. قد نر های این گونه در شانه به 7.5 فوت می رسد و این بدون اضافه کردن گردن، سر و شاخ است. گوزن ها گیاهخوار هستند و می توانند تا 70 پوند غذا در روز مصرف نمایند. قد بلند آن ها چرای علف ها و گیاهان کوتاه را برایشان سخت می نماید، به همین علت آن ها اغلب بوته ها و علف های بلندتر را انتخاب می نمایند. بعلاوه به علت علاقه ای که به گیاهان آبی دارند، شناگران ماهری هم هستند.

شتر یک کوهانه

شتر های یک کوهانه (Camelus dromedarius)، که شتر عربی یا تندرو یا جماز هم نامیده می شوند، بلندترین گونه شتر ها هستند. نر ها در ارتفاع شانه به حدود 5.9 تا 6.6 فوت می رسند، این میزان گیری بخش قابل توجهی از کوهان را شامل نمی گردد. میزان کوهان بسته به اینکه شتر از ذخایر چربی موجود در آن برای تغذیه روزانه و گاه ماهانه استفاده می نماید یا نه، فرق دارد. با وجود قد و قامت چشمگیرشان، شتر های یک کوهانه در طبیعت تقریباً 2000 سال است که منقرض شده اند. امروزه این شتر نیمه اهلی است، یعنی ممکن است در طبیعت زیر نظر یک گله دار نگهداری گردد.

اسب نژاد شایر (اسب گریت در قرون وسطی)

اسب ها، علی رغم طبیعت معمولاً ملایم شان، می توانند از نظر میزان خیلی ترسناک باشند. این ویژگی مخصوصاً در خصوص اسب شایر، نژادی که از نژاد اسب بزرگ انگلیسی است صادق است. صد ها سال پیش مردان زره پوش در جنگ ها سوار بر این اسب بوده اند چرا که اسب شایر قوی و قدرتمند است. اسب شایر به طور میانه حدود 17 دست یا پنج پا و هفت اینچ قد از برآمدگی بین تیغه های شانه دارد. وقتی گردن و سر را هم به این میزان اضافه کنید متوجه خواهید شد که این اسب یک حیوان قد بلند است.

گاومیش کوهان دار آمریکایی

در سرانجام فهرست بلندترین پستانداران زمینی حیات وحش، گاومیش کوهان دار آمریکایی (Bison bison) واقع شده است. روی چهار دست و پا، نر های این گونه قهوه ای پشمالو بین 5.5 تا 6 فوت، یک اینچ در شانه ها بلندی دارند. گاومیش کوهان دار آمریکایی قبلا در آمریکای شمالی در گله های بزرگ دیده می شد، اما عواملی مثل شکار، کشتار و بیماری های دامی منجر به انقراض آن ها در قرن نوزدهم شد. امروزه، این گونه تقریباً در معرض خطر است، 11000 تا 13000 گاو بالغ به جامانده در پارک های ملی یا حفاظت شده ایالات متحده نگهداری می شوند.

آیا قد بلند برای حیوانات یک مزیت است؟

قد بلند بودن مزایا و معایب خود را دارد. جانوران بلند قد محدودیت های بیشتری دارند، زیرا جثه بزرگ آن ها به این معنی است که به غذا و فضای بیشتری احتیاج دارند. با این حال، پا های بلند آن ها به آن ها اجازه می دهند که به میزان کافی سریع باشند و از شکارچیان پیشی بگیرند. قد آن ها تماشا شکارچیانی را که از راه دور می آیند آسانتر می نماید و به آن ها فرصت کافی برای فرار می دهد. برای گیاهخوارانی مانند زرافه ها و فیل ها، قد بلند برای بقا لازم است. در ساوانا هایی که آن ها زندگی می نمایند، فراوان ترین منبع غذایی برگ های آویزان شده روی درختان است. آن ها برای رسیدن به این برگ ها به گردن یا تنه دراز احتیاج دارند.

منبع: فرارو

به "بلندترین حیوانات حیات وحش؛ از زرافه تا گاو کوهان دار آمریکایی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلندترین حیوانات حیات وحش؛ از زرافه تا گاو کوهان دار آمریکایی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید