دره آل، سفری پر رمز و راز نزدیک مشهد

به گزارش وبلاگ نرم افزار جیرا، دره آل با طبیعت زیبای خود، هر بیننده ای را به حیرت وا می دارد و علاوه بر داشتن محیطی دلنشین و جاذبه هایی همانند آبشارهای فصلی، از آثار تاریخی متعددی نیز برخوردار است و مقصدی مجذوب کننده برای گردشگران محسوب می گردد.

دره آل، سفری پر رمز و راز نزدیک مشهد

در مسیر مشهد به کلات نیز تماشای های طبیعی زیادی وجود درد که یکی از آن ها دره آل نام دارد و از جمله جاهای تماشای مشهد و کلات نادری به شمار می آید. کلات نادری یکی از شهرهای شمال شرقی ایران محسوب می گردد و در نزدیکی مشهد واقع شده است. آب وهوای خنک و طبیعت بی نظیر کلات نادری، باعث شده تا این منطقه مجذوب کنندهیتی خاص و جاهای تماشای متفاوتی داشته باشد. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.

علت نامگذاری دره آل

داخل دره آل روستایی واقع شده است به همین نام. علت های مختلفی در خصوص نامگذاری این روستا وجود دارد که بعضی از آن ها اسرارآمیز و ترسناک هستند. عده ای باور دارند که در این دره موجوداتی به نام آل وجود دارند. آل، موجودی ترسناک است که از گذشته های دور آن را نوعی همزاد انسان به شمار می آوردند که از جفت جنین تشکیل می گردد.

برترین زمان سفر

اگر در فصل بهار به این نقطه بروید طبیعت دلنشین تری را تجربه خواهید کرد. به علت بارش های فراوان در فصل بهار، چشمه و آبشارها پرآب هستند و فضای دره را زیباتر می نمایند. در فصل زمستان نیز امکان بارش باران و برف وجود دارد و سفر در این فصل خیلی ارزان نیست.

تماشای های دره آل

این منطقه جاذبه های گردشگری خیلی زیادی دارد که آنجا را از دیگر مکان ها متمایز می نماید.

دره انجیر

به علت وجود درختان انجیر زیادی که در این دره وجود دارد بخشی از آن با نام دره انجیر مشهور است. چشمه ای زلال و تماشای در کنار درختان انجیر جریان دارد که این دره را تماشای تر نموده است.

غار آل

یک غار در این دره وجود دارد که سرگرمی مجذوب کنندهی را برای شما به وجود می آورد. اگر اهل غارنوردی هستید حتما به این نقطه سر بزنید. دهانه غار بسیار بزرگ و با عظمت است و در دل کوه های سنگی و عجیب واقع شده است.

قلعه آل و مات

قلعه آل و مات، دو قلعه تاریخی و تماشای هستند که در محدوده نزدیکی از مشهد قرار دارند. باستان شناس ها، معتقدند این دره به دوره تیموری تعلق دارد. این دو قلعه را برای محافظت از منطقه و بعلاوه ذخیره آب ساخته بودند.

کتیبه خان تاشی

کتیبه خان تاشی یا خان داشی که در زبان محلی به معنی سنگ نوشته خان است، لوحی یک متری است که با خط ثلث حکاکی شده و 10 سطر هم دارد. قدمت این کتیبه به اواخر دوره تیموریان و اوایل دوره صفوی مربوط می گردد.

آبشار

در این دره 5 آبشار وجود دارد که هر یک جلوه ای ویژه به این نقطه از طبیعت می بخشند. آبشارها از درون سنگ ها و صخره های کوه هزارمسجد می گذرند و کاملا شفاف و تماشای هستند.

جاهای تماشای اطراف دره

این دره در مسیر جاده مشهد به کلات قرار گرفته و پیرامون آن پر از جاهای تماشای مختلفی است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

دره و روستای کارده

کارده، روستایی در مسیر مشهد به کلات است که به خاطر داشتن سد بتنی دو قوسی خود مشهور است. این سد بتنی روی رودخانه کارده واقع شده است و جزء تماشای های این روستا به شمار می آید. اگر به ایرانگردی علاقه دارید مالدیو ایران کجاست؟ را بخوانید.

سد کارده

سد کارده داخل دره آل مشهد و در واقع، بین روستاهای اندرخ و کارده قرار گرفته است. در اطراف سد و رودخانه کارده، مجموعه سرگرمیی مناسبی واقع شده است که در آن می توان منظره ها زیبای اطراف را دید در آن نقاط سرگرمی کرد. سد کارده جزء قدیمی ترین سدهای خراسان رضوی است.

روستای اندرخ

روستای اندرخ یا آندروخ چشمه های زیبا و زمین های شگفت انگیز دارد و یک مقصد مجذوب کننده برای گردشگران حساب می گردد. در روستای اندرخ سه امامزاده دفن شده اند و شاید بد نباشد در مسیر سفر خود به دره، از این روستا بازدید نمایید.

پیشنهاد مطالعه: برای تماشا مطالب بیشتر از گردشگری برج طغرل تنها ساعت خورشیدی تهران را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "دره آل، سفری پر رمز و راز نزدیک مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دره آل، سفری پر رمز و راز نزدیک مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید