دندان های بعضی افراد بیشتر از سایرین پوسیده می گردد

به گزارش وبلاگ نرم افزار جیرا، اغلب اوقات افراد به پوسیدگی های دندان های خود زیاد اهمیت نمی دهند، مگر این که دندان پزشک باشند. پوسیدگی دندان به مقدار آبله مرغان و عفونت های گوش مهم است. طبق یک گزارش نو از مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا (CDC)، از هر 4 نفر 1 نفر دارای یک پوسیدگی دندانی است که درمان نکرده و تقریباً تمام افراد بالغ در طول زندگی خود دچار پوسیدگی دندان می شوند.

دندان های بعضی افراد بیشتر از سایرین پوسیده می گردد

معمولاً بچه ها بیشتر به پوسیدگی دندان دچار می شوند و به پزشک مراجعه می نمایند؛ اما افراد بالغ نیز به همان اندازه دچار پوسیدگی دندان هستند و نمی دانند. این مشکل ممکن است در هر مقطعی از زندگی برایتان به وجود آید.

متخصصین توصیه می نمایند بهتر است هر روز 2 بار و هر بار به مدت 2 دقیقه دندان ها را مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و هر 6 ماه یک بار به دندان پزشک مراجعه نمایید. بعضی افراد با رعایت نکاتی که گفته شد، باز هم دچار پوسیدگی دندانی می شوند. در ادامه به دلیل این مشکل پرداخته ایم.

طبق گزارش CDC، بعضی از افراد که متعلق به نژاد خاصی هستند، بیشتر از سایر افراد دچار پوسیدگی های دندان می شوند. این مشکل بیشتر در میان نژادهای آفریقایی-آمریکایی (46 درصد) و اسپانیایی-پرتغالی (36 درصد) مشاهده می گردد. طبق این گزارش، قفقازی ها با 22 درصد و آسیایی ها با 17 درصد، کمتر دچار پوسیدگی دندان می شوند. دلیل این تفاوت چیست؟

این سؤال بسیار مهم است. محققان سعی نموده اند دلیل این تفاوت را شناسایی نمایند؛ اما این موضوع بسیار پیچیده است. در واقع 3 فاکتور اصلی وجود دارد که با بهداشت دهان و دندان ارتباط دارد؛ بیولوژی، شرایط اجتماعی و رفتار.

از نظر بیولوژی، ژن های بعضی افراد به گونه ای است که دندان هایشان بهتر حفظ می شوند، به عنوان مثال مینای دندانشان ضدگلوله است، آب دهانشان باکتری ها را از بین می برد و سیستم ایمنی قدرتمندی دارند. بعلاوه احتمالاً گروه های خاصی از افراد از نظر ژنتیکی، بیشتر مستعد بیماری های دهان و دندان هستند.

طبق یک تحقیق نو، درصد کوچکی از آفریقایی-آمریکایی ها فاقد نوع خاصی از پروتئین آب دهانی هستند که باکتری های منجر به پوسیدگی را از بین می برد.

سپس به فاکتور شرایط اجتماعی می رسیم. افرادی که در گروه های اجتماعی مالی پایین تر قرار دارند، بیشتر دچار پوسیدگی دندان می شوند. دسترسی به بهداشت عمومی نقش مهمی در این زمینه دارد. پوشش بیمه در هر کشوری فرق دارد. بعضی کشورها هیچ مزیتی برای بهداشت دهان و دندان در نظر نگرفته اند یا تنها در شرایط اورژانسی این موضوع را پوشش می دهند. علاوه بر این، حتی اگر بیماری دارای پوشش بیمه ای ضعیف نیز باشد، ممکن است نتواند به مطب دندان پزشک مراجعه کند.

در نهایت فاکتور سوم یعنی سبک زندگی نیز در سفیدی و سالم بودن دندان ها نقش دارد. طبق یک تحقیق، گروه های اجتماعی محروم بیشتر سیگار می کشند و رژیم غذایی آن ها حاوی شکر بیشتری است. این دو عامل باعث می گردد باکتری ها داخل دهان بیشتر رشد نمایند. بعلاوه ممکن است این افراد فقیر یا نیمه فقیر فاقد دانش لازم در خصوص بهداشت دهان و دندان باشند.

ممکن است با خود بگویید گاهی فردی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می نماید، بسیار بیشتر از فردی که کمترین توجهی به بهداشت دهان و دندان خود ندارد، دچار پوسیدگی می گردد. دلیل چیست؟

ژن ها نقش مهمی در اندازه ابتلا به پوسیدگی دندان دارند. یک سری DNA های خاص باعث می شوند دندان ها بهتر فلوراید را جذب نمایند و در نتیجه سطح مینای محکم تری دارند. علاوه بر این بعضی افراد از بدو تولد دارای آب دهان مناسبی هستند و محیط مرطوب و مناسبی برای رشد باکتری های مفید فراهم می آورند. این افراد مواد معدنی موردنیاز برای دندان ها مانند کلسیم و فسفات را در آب دهان خود دارند و pH دهان را در حالت خنثی نگه می دارند. (اسیدی بودن محیط دهان، باعث از بین رفتن مینای دندان می گردد) بعلاوه برخورداری از یک سیستم ایمنی قوی نیز مقابله با باکتری ها را راحت تر می نماید. در نهایت شکل دهان نیز در این فرایند تأثیر دارد. اگر دندان هایتان به هم فشرده باشند، استفاده از نخ دندان ممکن نیست و در نتیجه باکتری روی دندان ها باقی می ماند.

البته یک سری محرک پنهان نیز در فرایند پوسیدگی دندان نقش دارند. بطری های آب، مزایای آب آشامیدنی شهری که دارای فلوراید است را ندارند. افرادی که خروپف می نمایند، دهانشان خشک می گردد و محیطی مناسب برای رشد باکتری های منجر به پوسیدگی فراهم می آورد. افرادی که از دندان های خود برای باز کردن چیزها استفاده می نمایند، باعث آسیب به مینای دندان می شوند. بعلاوه دندان های افرادی که زیاد میان وعده می خورند، در طول روز بیشتر در معرض شکر قرار می گیرد.

غذاهای اسیدی مانند مرکبات و سودا، سطح pH را در دهان پایین می آورند و باعث از بین رفتن مواد معدنی استخوان و دندان می شوند.

مصرف مواد غذایی چسبناک، باعث می گردد این مواد به دندان ها بچسبند و مدت زیادی داخل دهان بمانند. این مواد غذایی که حتی شامل مواد غذایی سالم مانند میوه خشک و کره انواع مغز نیز می گردد، برای دندان ها مضر هستند. برای کاهش تأثیر منفی این مواد غذایی، پس از مصرف از آدامس های بدون شکر بهره ببرید تا باعث تحریک آب دهان شده و شکرهای به جای مانده را از بین ببرید.

زمانی که در اوایل پوسیدگی هستید، هیچ نشانه و علامتی ندارید. در نتیجه اگر منتظر بمانید تا خودتان متوجه پوسیدگی های دندان هایتان بشوید، ممکن است دیر شده باشد. در نتیجه با مراجعه به دندان پزشک و تهیه عکس رادیولوژی از دندان ها، حتی پوسیدگی ها کوچک نیز شناسایی می شوند. در واقع اگر دندان درد ندارید، بدین معنی نیست که دندان پوسیده ندارید. اگر مراقب دندان هایتان نباشید، ممکن است دچار سرطان، بیماری های قلبی، دیابت یا آلزایمر نیز بشوید.

منبع: فوت و فن

به "دندان های بعضی افراد بیشتر از سایرین پوسیده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دندان های بعضی افراد بیشتر از سایرین پوسیده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید