سرمشق سیسی برای ژنرال های آفریقایی

به گزارش وبلاگ نرم افزار جیرا، طی سال گذشته دو کودتای نظامی فرایند گردش دموکراتیک امور را در دو کشور آفریقایی سودان و تونس متوقف کرد و در هر دو مورد به نظر می رسید کودتاچیان از آنچه در مصر روی داده است، کپی برداری نموده اند.

سرمشق سیسی برای ژنرال های آفریقایی

روزنامه ایران، در دو سال گذشته عدم توازن بین دپارتمان های نظامی و سیاسی شورای رهبری سودان محسوس بود و به همین سبب جای تعجب نداشت که عبدالله حمدوک نخست وزیر این کشور نمی توانست به طور مستقل کارهایی را انجام بدهد که برای گردش امور سودان لازم بود.

با این اوصاف انتقال قدرت به دست ژنرال عبدالفتاح البرهان که حمدوک را ساقط کرد یک فرایند منطقی نشان داد و تفاهمنامه اخیر این دو مقام نیز که حاکی از سهیم شدن مجدد تکنوکرات ها در فرایند حکومتی در سودان است، بیشتر یک پز سیاسی نشان می دهد. در تونس هم قیس سعید که با کودتایی در نفی قانون اساسی زمامدار این کشور شده، از متدهایی استفاده نموده که در عملکرد ژنرال برهان هم قابل مشاهده بوده ولی وامدار بودن هر دوی این مردان به آنچه ژنرال عبدالفتاح سیسی قریب به یک دهه پیش در مصر انجام داد و با آن دولت مردمی و اسلامگرای محمد مرسی را برکنار کرد، غیرقابل کتمان است.

دولت قاهره به رهبری ژنرال سیسی همواره ادعا نموده که از فرایندهای دموکراتیک و حاکم شدن دولت های تکنوکرات در کشورهای اطراف خود حمایت می نماید اما واقعیت امر چیزی جز این است. در واقع به قدرت رسیدن او و الگو شدنش برای سایر ژنرال هایی که می خواهند حرف اول را در این گونه کشورهای معمولاً بی نظم بزنند، واقعیت روشن است. سیسی به گونه ای رفتار نموده که نشان می دهد در تضاد با ادعاهایش برقراری هرگونه دموکراسی فارغ از قید و بندهای نظامی چیزی است که او خط قرمز دولت خود می داند. او در خفا به هر یک از ژنرال های به قدرت رسیده در کشورهای به هم ریخته آفریقا توصیه نموده که به هر قیمتی امنیت را به جامعه خویش بازگردانند و در این راه هرگونه قیام انجام شده به قصد حفظ جوامع مدنی این کشورها را بشدت سرکوب نمایند. کافی است به اظهارات اخیر ژنرال برهان در توجیه اقدامات نظامی اش توجه کنید و این صحبت ها به گونه ای است که انگار در قاهره نگارش شده و تو گویی سیسی آن را تدوین نموده است.

حالا در نقشه سیاسی هر یک از ژنرال های جاه طلب آفریقا راهبردهایی مشاهده می گردد که از روش های حکومتی سیسی نشأت گرفته است. توصیه های انجام شده به این ژنرال ها و آنچه به نقشه راه آنها تبدیل شده، این مضامین را دارند؛ به بهانه حفظ امنیت جامعه هرگونه بپاخیزی احزاب سیاسی را سرکوب کنید، هرگونه اقدام دموکراتیک را که به دوران گذار و بازگشت تکنوکرات ها مربوط می گردد، متوقف سازید، یک دولت کوچک و کابینه محدود را مسئول گردش امور کشور کنید و هرگونه فعالیت سیاسی فاقد ریشه در ارتباط های نظامی را بشدت مضر بینگارید.

سیسی البته نقش آشکار خود در خلق این دستورالعمل ها را منکر می گردد اما این خطی است که از حکومت وی نشأت می گیرد و تبدیل به یک سرمشق برای سایر کشورهای آفریقایی شده که با نظم و امنیت بیگانه اند و به تبع آن مردم شان ناگزیرند دولت های نظامی را گاهی ایمن تر و برتر از دولت های مردمی بپندارند.

* منبع: Middle East Eye

منبع: ایران آنلاین

به "سرمشق سیسی برای ژنرال های آفریقایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمشق سیسی برای ژنرال های آفریقایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید