رویای رنگ باخته گاوازنگ

به گزارش وبلاگ نرم افزار جیرا، مسوولان استانی سال هاست به دنبال تبدیل گاوازنگ به مجموعه تفریحی تبدیل کنند درحالی که پس از گذشت چند دهه همچنان رستوران گردانش گرسنگی مان را تحریک می کند و تل کابینی که قرار است زیبایی های این مجموعه را به نمایش بگذارد، شهروندان را چشم به راه گذاشته است.

رویای رنگ باخته گاوازنگ

فائزه تقیلو-زنجان؛

سازمان همیاری شهرداری زنجان با 60 نفر نیرو و پروژه 500 هکتاری گاوازنگ که تنها دو کیلومتر از شهر فاصله دارد همچنان دچار مسائلی است که امکان رفع آن با وجود شرایط مالی نامطلوب مشکل به نظر می رسد که در زمان کوتاه نتیجه دهد، مجموعه گردشگری باراجین قزوین نمونه ای است که می توان گفت همزمان با گاوازنگ شروع به کار کرده واکنون به عنوان یک بوستان ملی از آن یاد می گردد، 1400 هکتار مساحت این بوستان با 10 نفر نیرو و شهرداری که در یک کانتینر مشغول به کاربوده و تنها هدفش توسعه مجموعه گردشگری باراجین و رضایت عمومی شهروندان است نمونه موفقی در همسایه گی مان است.

فرماندار زنجان به کوتاهی های اجرا شده در توسعه گاوازنگ اشاره کرد وگفت: متاسفانه در زمینه عمرانی در گذشته، کنترل لازم صورت نگرفته و در مناطقی که به شهر ملحق می گردد ساخت وسازهای غیر قانونی را شاهد هستیم که دستگاه قضایی در حال رسیدگی به این موضوع است.

رضا عسگری سکونت افراد در منطقه گاوازنگ را غیر قانونی دانست و اضافه کرد: اهالی این منطقه مهاجران روستای امند هستند که سکونتگاه خود را تخلیه کرده ودر این محل به صورت حاشیه نشین ساکن شده اند.

عسگری ادامه پروژه گاوازنگ توسط سازمان همیاری را به خاطر مسائل مالی و معوقاتی که طی این سال ها داشته غیر ممکن دانست و اعلام کرد: با بررسی های اجرا شده تصمیم بر این شد در گام نخست بتوان بخش هایی از این منطقه را داخل محدوده شهر آورد تا ساکنین از خدمات لازم بهره مند شوند وطبق طرح جامع تفصیلی که فراهم می گردد می توانیم شاهد استفاده از ظرفیت ها بالقوه منطقه در حوزه توسعه گردشگری، اشتغال و سرمایه گذاری باشیم.

وی بیان داشت: اراده مجموعه استان بر رفع مشکل این منطقه است و اخیرا در شورای شهر این موضوع مطرح شد چرا که لازمه الحاق یک مجموعه به حریم شهر نیازمند مصوبه شورای شهر است وبرای تحویل آن به شهرداری به جهت ظرفیت های قانونی بالایی که دارد به نظر می رسد، شاهد مدیریت بهتروسرو سامان یافتن این منطقه خواهیم بود.

این مسوول اعلام کرد: باید فعالیت های الحاقی این مجموعه به شهر تسریع یابد تا شهرداری برای خدمت رسانی اقدام کرده و شرایط جدیدی برای بهبود شرایط این منطقه را ببینیم.

پروژه، اشتغال زایی بالایی دارد

مدیر عامل سازمان همیاری شهرداری زنجان با اشاره به مزیت های مختلف این پروژه اضافه کرد: پروژه گاوازنگ به جهت قرار دریافت آن در شمال شهر و مجاورت کاملش باشهر و شرایط توپوگرافی که دارد فرصت اجتماعی و مالی زیادی دارد که باید مورد توجه قرارگیرد.

سعید امیدی اعلام کرد: با وجود مسایل و مسائل حقوقی منطقه، اولین قطعه گاوازنگ تکمیل شده وبهره برداری از 20 واحد تجاری، ایجاد راه های مواصلاتی، اماکن گردشگری، بهره برداری از فودکورت ها از جمله طرح های مهم اجرا شده در این منطقه است.

امیدی با بررسی مسائل پیش روی این پروژه نبود سند مالکیت و مسایل حقوقی این پروژه را اعلام کرد و اضافه کرد: عدم وجود سند مالکیت برای مجری پروژه یکی از مسائل جدی است.

وی اضافه کرد: نبود زیر ساخت های آب و گاز، در خصوص واگذاری اراضی گاوازنگ و انتقال روستاییان در گذشته تخلفاتی اجرا شده و یکی از گره های کور پروژه است، که تا به امروز با آن روبرو هستیم و در صورت پیگیری یکی از آسان ترین بخش های پروژه گاوازنگ است. از موارد دیگر تامین منابع مالی پروژه است که انتظار داریم که از منابع استانی، شهری و ملی برای موضوع ردیف بودجه تعریف گردد که با توجه به منابع و امکانات شهرداری ها این پروژه باید توسط شهرداری زنجان جلو رود، همانگونه که طی 20 سال گذشته در قزوین رخ داده و پروژه باراجین توسط شهرداری قزوین حمایت و هدایت شده است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت این منطقه ظرفیت اشتغال زایی بالایی دارد که بعد از تکمیل کار فود کورتها نزدیک به 60 نفر در آنجا مشغول به کارخواهند شد که این موضوع مهم در طرح های بعدی نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

مدیر عامل سازمان همیاری شهرداری های استان زنجان اضافه کرد: از زمانی که موضوع جهت محول کردن این مجموعه به شهرداری مطرح شده است به دنبال این هستیم ابهامات موجود را رفع کنیم تا اتفاقات مثبتی رخ دهد و هر چه سریع تر شاهد توسعه این مجموعه و تبدیل آن به مقصد گردشگری باشیم.

شورای شهر قانع نشده است

منصور مرادلو عضو شورای اسلامی شهر زنجان نیز گفت: پس از بررسی موضوع واگذاری پروژه ملی گاوازنگ به شهرداری در شورای اسلامی شهر اعضا شورا در حال حاضر وبا توجه به شرایط این پروژه و کاستی های موجود نسبت به واگذاری این منطقه به شهرداری قانع نشده اند.

مرادلو با بیان اینکه در طرح ارایه شده واگذاری همه منطقه گردشگری گاوازنگ و نقاط پایین دستی مورد توجه است، اضافه کرد: هرچند یک منطقه تفریحی وگردشگری برای شهرداری اولویت است ولی نمی توان وارد موضوعی شد که بعدها بحث های حقوقی به دنبال داشته باشد بنابراین انتظار می رود بند بند موضوع طی چند جلسه متوالی در شورا شفاف اعلام گردد.

مرادلو با عنوان این مطلب که این منطقه پتانسیل مطلوبی برای درآمدزایی شهرداری و اجرای طرح های گردشگری وعمرانی است، اضافه کرد: وجود موانع به ویژه گره های حقوقی موجب شده تا اعضای شورا به این طرح رای مثبت ندهند.

وی معتقد است تا زمانی که اختلافات پیش آمده بین سازمان ها، مردم محلی که مانع بزرگی در اجرای طرح های گاوازنگ است حل نگردد ، قطعا در آینده نزدیک نیز با همین مسائل دست به گریبان خواهیم بود.

این عضو شورا اعلام کرد: تامین حقوق نیروی انسانی این مجموعه حدودا 75 میلیون می گردد و از دیگر مسائل طرح گاوازنگ است که تصمیم گیری را برای اعضا شورا سخت می کند.

منبع: جام جم آنلاین

به "رویای رنگ باخته گاوازنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویای رنگ باخته گاوازنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید