چرا گوشت قرمز گران شد؟

به گزارش وبلاگ نرم افزار جیرا، قیمت گوشت قرمز در بازار کشور با افزایش زیادی روبرو شده است به همین دلیل کارشناس امر دلالان و رونق قاچاق در مناطق مرزی را یکی از اصلی ترین دلایل آن می دانند.

چرا گوشت قرمز گران شد؟

به گزارش گروه مالی وبلاگ نرم افزار جیرا، در هفته گذشته قیمت هرکیلو شقه گوسفندی در سطح شهر تهران به بیش از 140 هزار تومان رسیده بود با این حال مسئولین امر کاهش پروار دام در کشور، افزایش قیمت دلار و رونق قاچاق به کشور های همسایه، افزایش نهاده های دامی و کمبود کشتار را به عنوان دلایل گرانی ذکر می کردند.

* قیمت نهاده های دامی افزایش یافته است

حسین نعمتی، رئیس اتحادیه دامداران ایران در مورد افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار گفت: دو سال پیش گوساله زنده کیلویی 40 هزار تومان به فروش می رسید، با وجود این که طی این دو سال پروار بند ها بار ها اعتراض خود را به قیمت پایین گوشت قرمز به مسئولین امر منعکس کردند، اما جالب آن است که پس از دو سال قیمت هر کیلو گوساله زنده به 25 هزار تومان رسیده است، سوال بنده و پرواربند ها این است که همزمان با ارزانی 15 هزار تومانی قیمت گوشت زنده گوساله، در دو سال اخیر کدام کالا در ایران ارزان شده است؟

وی افزود: وقتی هیچ کدام از مسئولین به فکر دامداران و پرواربند ها نیست به تبع آن نباید انتظار داشت که صنعت دام کشور سرپا بماند. تمام ریشه این امر به ذخایر زیاد گوشت منجمد موجود در کشور مرتبط بود، طبیعی است که از هر صنعتی حمایت نگردد رو به ورطه نابودی می رود.

رئیس اتحادیه دامداران ایران اظهار نمود: در حال حاضر، اما شرایط صنعت دامپروری به گونه ای است که، چون پرواربند ها زیان دیده اند پروار کمتری انجام می دهند، اگر قیمت گوشت زنده افزایش نمی یافت بدون هیچ شکی تا چند ماه آینده صنعت دام کشورمان نابود می شد به طوری که در این برهه تحریم و کمبود ارز در کشورمان شاهد کمبود شدید گوشت قرمز می بودیم و به ناچار روی به کشتار دام های ماده می آوردیم.

نعمتی گفت: در شرایط فعلی خوشبختانه قیمت گوشت زنده گوساله به 40 هزار تومان رسیده است، ولی در دو سال گذشته که قیمت این محصول از 40 هزار تومان به 25 هزار تومان رسید این امر در نزد دامداران و پروار بندان رخ داد و دلالان قیمت عرضه و توزیع خود را تغییری نداده بودند که خطای بزرگی برای صنعت دام کشور بود.

این مقام صنفی در ادامه یادآور شد: به طوری که اگر به میزان کاهش 40 درصدی خرید از پرواربندان قیمت گوشت عرضه شده توسط دلالان هم 65 تا 70 هزار تومان بود مسئله ای پیش نمی آمد که در شرایط فعلی گوشت به 90 تا 100 هزار تومان هم می رسید، اما این اتفاق نیفتاد و دوباره دلالان بر قیمت گوشت افزودند و این امر سبب متحمل شدن فشاری مضاعف به مردم خصوصا طبقات محروم وارد نموده است.

وی افزود: در جلسات تنظیم بازار دوباره قیمت گوشت گوساله زنده 40 تا 42 هزار تومان مشخص شده است بنابراین باید مراقب باشیم دوباره دلال ها قیمت ها را افزایش ندهند به طوری که مسئولین باید بررسی دقیقی نمایند که این گوشت زنده 40 هزار تومانی باید با چه قیمتی به دست مصرف نماینده برسد که نهایتا 100 هزار تومان است و قیمت 140 هزار تومانی به هیچ وجه منصفانه نیست.

رئیس اتحادیه دامداران ایران بیان داشت: بنابراین باید ارگان های نظارتی مراقب دلالان و عرضه گوشت در بازار باشند، البته گوشت 120 هزار تومانی در این گرانی تمامی کالا های بازار به نظرم گران نیست، اما این که مردم توانایی خرید آن را دارند یا خیر مسئله دیگری است، درست است که مردم در مضیقه هستند، اما نمی گردد که از جیب دامداران به مصرف نمایندگان برسد باید دولت هوای مصرف نماینده را داشته باشد.

نعمتی اذعان کرد: گوشت قرمز اگر به طور عادلانه قیمت گذاری گردد نه دامدار نه مصرف نماینده و نه واسطه ها زیان نخواهند دید، گوشت مرغ دو برابر شده، ولی گوشت گوساله هنوز دو برابر هم نشده که بگویم گران شده است.

وی در مورد تاثیر قیمت و کمبود نهاده های دامی روی قیمت تمام شده گوشت قرمز نیز گقت: بدون هیچ شکی نوسانات قیمتی و کمبود نهاده های دامی روی قیمت گوشت قرمز تاثیرگذار است، وقتی جوی 1500 تومانی را دامدار 4500 تومان خریداری کند طبیعی است که آن را روی قیمت فروش خود تاثیر بدهد به طوری که میزان نهاده های دامی و توزیع آن در بازار به دلیل تحریم بسیار کم است به طوری که اگر 1 میلیون تن احتیاج داریم تنها 100 هزار تن در بازار عرضه می گردد، ولی اگر دامدار آن را در بازار آزاد خریداری کند قیمت فروش هم افزایش می یابد که با این شرایط هم دامدار و هم مصرف نماینده ضرر می نمایند.

این مقام صنفی در پاسخ به این سوال که گفته می گردد کمبود گوشت در بعضی استان ها به دلیل قرنطینه کردن دام در بعضی استان های دیگر است نیز یادآور شد: خیلی این مسئله صحت ندارد، چون استان ها خروج دام را ممنوع کردند برای استان های مرزی به دلیلی این که ترس از قاچاق وجود دارد، ولی برای استان های مرکزی آزاد است، هجمه گرانی ها علیه گوشت قرمز درست نیست، چون هنوز قیمت زنده گوساله هم به قیمت واقعی خود نرسیده است.

نعمتی با بیان این که واردات گوشت کشور در حال حاضر زیر 10 درصد است، اظهار نمود: بنابراین کشوری که 90 درصد احتیاج خود را به وسیله فراوری داخلی تامین می نماید بدون هیچ شکی می تواند 10 درصد مابقی احتیاج خود را نیز تامین و حتی به فکر صادرات باشد، ولی این امر احتیاجمند مدیریت و حمایت است، اما میانگین کشتار بره های ایرانی نسبت به میانگین جهانی پایین است یعنی اگر بره را با 17 کیلوگرم لاشه کشتار می کنیم آن را با 19 کیلوگرم کشتار کنیم مشکل بدون هیچ شکی حل خواهد شد.

وی در سرانجام گفت: البته این امر احتیاجمند بودن به اندازه کافی نهاده های دامی و تن خواه دامپروری باشد حتی بعضی پرواربند ها به دلیل نداشتن پول یا حتی نبودن نهاده مجبور است دام خود را کشتار کند در حالی که اگر دو ماه بیشتر دام خود را نگه دارد مشکل کشورمان حل می گردد، دو سال پیش پرواربندی توجیه مالی داشت، ولی الان به دلیل کمبود نهاده و نبود نقدینگی توجیه مالی ندارد. اگر کمی مدیریت کنیم خودکفا می شویم.

* قیمت گوشت قرمز ارزان می گردد

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی گفت: دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز به دلیل گرانی گوسفند زنده است به طوری که قیمت گوسفند زنده به یکباره از 44 تا 45 هزار تومان به 57 تا 58 هزار تومان افزایش یافته است.

وی افزود: در دو روز گذشته با کاهش قیمت گوشت قرمز روبرو بوده ایم و طی این دو روز 10 تا 15 هزار تومان از قیمت گوشت قرمز کاسته شده است و مسئله قاچاق را نیز مسئولین استان های مرزنشین تا حدود زیادی مسدود کردند که کشورمان با مشکل روبرو نگردد.

این مقام مسئول گفت: اقای همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز قول داده که ارز 4200 تومانی را خیلی سریع به کالا های اساسی تخصیص بدهد که یکی از این کالا ها نهاده دامی است و نهاده ها وارد و مشکل دامداران حل گردد و طبیعتا با حل شدن معضل دامداران حل خواهد شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی یادآور شد: در شرایط فعلی عرضه به مشتری تا چند روز پیش مغازه دار گوشت قرمز را کیلویی 130 هزار تومان تهیه می کرد و با قیمت بالاتر به دست مصرف نماینده می رساند، ولی در شرایط فعلی قصابان آن را با قیمت 115 هزار تومان به ازای هر کیلو شقه بدون دنبه خریداری می نمایند با ده درصد سود 134 هزار تومان به فروش می رسانند.

ملکی افزود: اگر مسئله پروار دام و تمامی مسائل جانبی به درستی مدیریت گردد با توجه به بارندگی های خوبی که در کشور وجود داشته است و قاچاقی صورت نگیرد کشورمان می تواند خودکفا شویم، ولی باید این مسائل به درستی مدیریت شده، خروج دام از کشور کنترل و مجوز صادرات داده نگردد تا احتیاجی به واردات نداشته باشیم.

وی اظهار نمود: عده ای به دنبال صادرات دام به دیگر کشور ها هستند و درست همین افراد بعدا به دنبال واردات گوشت قرمز از دیگر کشور ها هستند تا از هر دو مقوله صادرات و واردات دام خود ذینفع شوند.

این مقام صنفی در پاسخ به این سوال که گفته می گردد کمبود گوشت در بعضی استان ها به دلیل قرنطینه کردن دام در بعضی استان های دیگر است نیز یادآور شد: سازمان دامپزشکی راهکاری را دنبال می نماید به این صورت که شرایط دام هر استان را کنترل می نماید و دام ها شناسنامه دار می شوند از واکسینه کردن تا گوشواره کردن به گوش آن ها تا دام استان های کشورمان از مرز ها خارج نگردد، ولی آنقدری نیز که تاثیر زیادی در بازار داشته باشد.

ملکی گفت: یکی از دلایل گرانی گوشت افزایش قیمت نهاده های دامی است که هزینه فراوری را برای دامداران بالا می برد و آن ها نیز مجبور هستند قیمت دام هایشان را بالا ببرند، از طرف دیگر دلالان مثل هر کاری در صنعت دام نیز نفوذ زیادی دارندالبته پیشنهاداتی دادیم که آن ها از چرخه صنعت دام به طور کامل حذف شوند که امیدواریم مسئولین پیگیری نمایند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی افزود: قاچاق دام نیز از دلایل دیگر گرانی گوشت در روز های اخیر بود. افرادی از عراق به مناطق مرزی ایران می آمدند و دام خریداری می کردند و به دلیل اینکه خرید آن ها با دلار بود فروشندگان تمایل بیشتری برای فروش دام به آن ها داشتند که خوشبختانه امروز آگاه شدیم با آن ها برخورد شده است و دیگر خریداری در مناطق مرزی دیده نمی گردد.

ملکی افزایش تقاضای گوشت در روز های اخیر را یکی دیگر از دلایل گرانی گوشت دانست و گفت: معمولا در ابتدای ماه خرید گوشت بیشتر می گردد و همین افزایش تقاضای خرید هم باعث شد که قیمت گوشت افزایش یابد. البته در روز های آینده خرید گوشت کمتر خواهد شد و با توجه به تعطیلی رستوران و... وبه طور کل کاهش تقاضای گوشت قیمت ها مجددا کاهش می یابد.

منبع: رادار اقتصاد

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "چرا گوشت قرمز گران شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا گوشت قرمز گران شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید