گلیکلوزاید Gliclazide

به گزارش وبلاگ نرم افزار جیرا، این دارو برای درمان بیماری دیابت به کار می رود و هنگام مصرف آن باید یک رژیم غذایی خاص مبتنی بر کاهش کربوهیدرات و کاهش چاقی صورت بگیرد. در صورت شدید بودن دیابت و یا وجود جراحت و استرس این دارو تأثیر چندانی ندارد لذا باید از تزریق انسولین استفاده گردد.

گلیکلوزاید Gliclazide

گلیکلوزاید Gliclazide

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : Diamicron MR, Diamicron, Dlaglyk

دسته دارویی : داروی خوراکی ضد دیابت

مقدار خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : نسبتاًً زیاد

مقدار وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

نیاز به نسخه پزشک : بلی

قابل استفاده برای عموم : بلی

موارد استعمال دارو

این دارو موجب انگیزش غده پانکراس و فراوری انسولین به وسیله این غده می گردد. حتماًً سبب پایین آوردن مقدار گلوکز خون می گردد.

این دارو برای درمان بیماری دیابت به کار می رود و هنگام مصرف آن باید یک رژیم غذایی خاص مبتنی بر کاهش کربوهیدرات و کاهش چاقی صورت بگیرد. در صورت شدید بودن دیابت و یا وجود جراحت و استرس این دارو تأثیر چندانی ندارد لذا باید از تزریق انسولین استفاده گردد.

اشکال دارو : قرص، قرص های MR

زمان مصرف دارو : 1 تا 2 بار در روز. هنگام صبح و غروب، همراه با غذا.

میزان دوز مجاز مصرفی دارو : 40 تا 320 میلی گرم در روز. در ضمنًً دوزهای بالای 160 میلی گرم، باید به 2 روز تقسیم شوند.

چگونگی تأثیر دارو: اثرات این دارو ظرف 1 ساعت پس از آغاز درمان با دارو، ظاهر می شوند. در ضمنًً این اثرات مدت 12 تا 24 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن باقی خواهند ماند.

رژیم غذایی مخصوص، هنگام مصرف دارو: در طی مدت درمان با این دارو باید رژیم غذایی فردی مبتنی بر پایین آوردن کربوهیدرات و کاهش چاقی صورت بگیرد. در این صورت مورد طبق دستور پزشک عمل گردد.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس بچه ها نگهداری گردد.

چگونگی قطع مصرف دارو : مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک، قطع نکنید. زیرا قطع مصرف دارو، ممکن است موجب وخیم تر شدن بیماری گردد.

عوارض جانبی مصرف دارو :

غش یا سرگیجه ضعف یا لرزش بدن، تورم، از جمله عوارض مصرف دارو می باشند که بیشتر علامت پایین آمدن گلوکز خون هستند. در صورت این عوارض فرد باید چیز شیرین بخورد یا بیاشامد و تحت نظر پزشک قرار بگیرد. از دیگر عوارض این دارو می توان به تهوع، یبوست یا اسهال، استفراغ ظاهر شدن جوش و خارش پوست، اشاره کرد. در ضمنًً اگر دچار یرقان گشتید سریعاًً پزشک را در جریان قرار دهید.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به امراض و دردهای زیر مبتلا می باشید حتماً قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را مطلع سازید:

* اگر به دردهای مزمن کلیوی و کبدی دچار می باشید.

* اگر نسبت به داروهای سولفونیلرویی، حساسیت داشته اید.

* اگر مسائل تیروئیدی دارید و یا به سنگ مثانه دچار می باشید.

* اگر قبلاًً مشکل غدد آدرنال داشته اید و یا داروهای دیگری را مصرف می کنید.

مصرف دارو برای زنان حامله : مجاز نمی باشد. زیرا دارو ممکن است موجب

کاهش غیر طبیعی مقدار گلوکز خون در نوزاد گردد، لذا اینگونه زنان اگر به دیابت مبتلا می باشند، بهتراست برای کنترل از انسولین استفاده کنند.

مصرف دارو برای زنان شیرده : چون دارو در شیر مادر ترشح می گردد و ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد، لذا بهتر است با پزشک مشورت گردد.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : مجاز نمی باشد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : چون کاهش مقدار گلوکز خون ممکن است به مسائلی در قوه تشخیص آنها منجر گردد لذا کاهش دوز مصرفی دارو ضرورت دارد.

مصرف در افراد بالای 60 سال : چون دارو ممکن است موجب سرگیجه، خواب آلودگی و گیجی گردد، لذا کلیه رانندگان و افرادی که کارهای مخاطره آمیز انجام می دهند، باید هنگام مصرف این دارو از فعالیت های مربوطه دست بکشند.

نکته : آزمایش منظم مقدار گلوکز موجود در خون یا ادرار، در طی مدت درمان با این دارو، ضروری می باشد. در ضمنًً آزمایشات مبتنی بر تشخیص، چشم ها، قلب و کلیه ها، در هنگام مصرف این دارو، باید انجام بگیرد.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.منبع: راسخون

به "گلیکلوزاید Gliclazide" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلیکلوزاید Gliclazide"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید